Perronoverkapping behorende bij het complex ns-station Dordrecht

Horizontal tabs

Beschrijving

Inleiding

PERRONOVERKAPPING behorende bij het complex NS-station Dordrecht. In 1900 door de Dordtse firma Van Dorsser & Terhorst vervaardigde stalen draagconstructe van de PERRONOVERKAPPING op het eerste eilandperron van het in 1871-1872 gebouwde station van Dordrecht.

De overkapping heeft in de loop der tijd op onderdelen wijzigingen ondergaan.

Omschrijving

De op een eilandperron staande draagconstructie van de perronoverkapping bestaat uit een ijzeren constructie van geklonken, gewalst ijzer, waarop een houten zadeldak ligt. Deze constructie is samengesteld uit één rij geconstrueerde kolommen met volwandige zijkanten en Belgische spanten met gebogen onderrand, die met elkaar zijn verbonden door vakwerkliggers. De houten kap heeft een zeeg in beide dakschilden, die een flauwe dakhelling hebben.

Waardering

De perronoverkapping is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische, de stedenbouwkundige en de architectuurische waarde.

- De perronoverkapping is van cultuurhistorisch belang als een bijzondere en representatief voorbeeld van een typologische ontwikkeling.

- De perronoverkapping heeft architectuurhistorische vanwege het belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek en als een goed en herkenbaar bewaard gebleven voorbeeld van een voor de bouwtijd karakteristieke draagconstructie.

- De perronoverkapping heeft stedenbouwkundige waarde vanwege als onderdeel van een complex met een bijzondere ligging aan een plein en aan de belangrijkste toegangsweg naar de binnenstad. De overkapping heeft tevens ensemblewaarde vanwege de sterke visuele en functionele samenhang met het stationsgebouw.

Het station (Stationsplein 1-4) werd in 1871-'72 gebouwd aan de lijn Rotterdam-Breda als een stationsgebouw eerste klasse van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (H.IJ.S.M.). Het met wenkbrauwen boven de vensters uitgevoerde neoclassicistische gebouw is ontworpen met een hoger middendeel en hogere hoekpaviljoens. Het ontwerp is waarschijnlijk van K.H. van Brederode of mogelijk van N.J. Kamperdijk. Aan de spoorzijde hangt een luifel uit de bouwtijd en het eilandperron heeft een overkapping met paraplu-spanten uit 1900.

Adres

Stationsplein 1
3311 JV Dordrecht

Openingstijden

Website

Facilities

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0