Delfts Wit in Gemeentemuseum Den Haag

Van Brigitte Timmermans van het Haags Gemeentemuseum hoorde ik vrijdagmorgen dat er op het eind van de middag een opening was van een tentoonstelling. ‘Je bent van harte welkom’. Ik had haar verteld over het plan een serie te maken over ‘De wereld van de Haagse kunstenaar’, waarvan  deel 1 recent was verschenen: de tekenaar Marcel van Eeden.

Van blauwwit tot kakelbont

‘Delfts Wit’ was tot stand gekomen in samenwerking met een Haagse kunstenaar, Christie van der Haak. Dat leek me wel interessant. Ik fietste naar het Gemeentemuseum en kwam terecht in een waarlijk bomvolle zaal. Er waren alleen staanplaatsen langs de muur.

Op het scherm zagen we afbeeldingen van voorwerpen van de maar liefst drie tentoonstellingen die geopend zouden worden: ‘Delfts Wit’, ‘Geschonken Glas’ en ‘Hoogtepunten van Haags zilver’.

Het Gemeentemuseum had in zijn persbericht het volgende gezegd:

‘De geschiedenis van Delfts aardewerk is vooral Blauw gekleurd, maar kent vele verschijningsvormen, van blauwwit tot kakelbont. Delfts Blauw wordt wel gezien als toonbeeld van Hollands welvaren in de Gouden Eeuw, en is nog altijd zeer geliefd en wereldberoemd. Het Gemeentemuseum Den Haag beschikt over een van de mooiste en grootste collecties Delfts aardewerk ter wereld. Een nieuwe tentoonstelling laat nu zien dat ook Delfts Wit een grote rol heeft gespeeld in de Delftse aardewerknijverheid door de eeuwen heen. Voor het eerst staat ongekleurd Delfts aardewerk centraal. Gecombineerd met een installatie van kleurrijke stofontwerpen van de Haagse beeldend kunstenaar Christie van der Haak ontstaat een uniek en eigentijds beeld.’

Kleurrijke stofontwerpen

We moesten even wachten, maar toen kwamen de sprekers binnen. Benno Tempel, directeur,  achter het katheder: ‘Ik open vandaag niet een tentoonstelling, maar vele. Het zijn er zoveel dat ik zelf een beetje de tel kwijt ben. Zijn het er drie, zijn het er acht? Bij het onderdeel Glas zijn er al vijf. En we hebben het beroemde Haagse zilver. Delfts Wit is ingericht door Asmir Ademagic en Christie van der Haak. Het is prachtig geworden, die kleurrijke stofontwerpen vormen een architectuur waarin de beelden optimaal tot hun recht komen.’

Titus Eliëns, hoofd collecties: ‘Bij het Delfts Wit gaat het om 100 stukken in die het begin van de vorige eeuw aan het Gemeentemuseum werden geschonken. ‘De eigenaar en zijn vrouw  kwamen op een tragische manier om het leven doordat hun schip in de eerste wereldoorlog door een aanval uit de lucht tot zinken werd gebracht.’

Burgemeester Den Haag in 1904: géén aardewerk uit Delft in mijn stad

Burgemeester Van Aartsen verwees naar een voorganger die in het begin van de vorige eeuw zich afvroeg of een museum in zijn stad wel aardewerk uit Delft moest accepteren. Van Aartsen: ‘Misschien vond hij dat zelf helemaal niet, maar vond de gemeenteraad dat. En hij was ten slotte slechts de stem ervan. Dat zou nu niet meer kunnen. Delfts aardewerk is wereldberoemd en het staat in een prachtig museum, wat mij betreft het mooiste museum van de wereld.’

En over Marion van Aken, die afscheid nam van het Gemeentemuseum: ‘Zij is de ambassadeur van het Delfts aardewerk. Met deze tentoonstelling maakt ze een slotakkoord van haar  levenswerk.  Zij is medeverantwoordelijk voor de site www.delftsaardewerk.nl, een site die zij nationaal en internationaal op de kaart heeft gezet.’

Als blijk van waardering kreeg ze de Stadspenning van de stad Den Haag. Toen gingen we de tentoonstelling bezien. Inderdaad, het zag er prachtig uit.

 

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0