Art Deco, de kunst van de Roaring Twenties, beter gezegd Les Années Folles

Art Deco was de kunst van de Roaring Twenties, maar het speelde zich vooral af in Parijs, dus we kunnen het beter hebben over Les Années Folles.

De Art Deco combineerde beeldende kunst, mode, toegepaste kunst, fotografie, muziek en film. Er is een voorliefde voor geometrische lijnvoering, gedurfde kleurcombinaties, vereenvoudigde en geabstraheerde vormen uit de flora of fauna en er werden bij voorkeur luxe en kostbare materialen gebruikt.

Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Moderne

Qua kunst was de art deco een cocktail van stijlen als het kubisme, futurisme en constructivisme. Elementen uit niet-Westerse culturen waren gewild, met name de Egyptische, Perzische, Afrikaanse en Russische.  

Vorige week hadden we de perspresentatie. Directeur Benno Tempel ging in op het verschil tussen de Art Nouveau, die eind 19e eeuw ontstond en de Art Deco, de officieel startte met de grote Parijse tentoonstelling in 1925, de Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Moderne. “De twee lopen in elkaar over. De Art Deco is wat abstracter en hoekiger dan de Art Nouveau, maar meer nog is er sprake van een doorgaande lijn.”

Paul Poiret

De Art Deco begon al eerder dan 1925, om precies te zijn in 1908, toen Paul Poiret, een modeontwerper zijn loopbaan begon. De Art Deco had ook wel l’Art de Paul Poiret genoemd kunnen worden. Tempel: “Hij begon als modeontwerper, die goed kon draperen, maar werd al snel een totaalkunstenaar. In de mode stelde hij een revolutionaire daad: hij schafte het corset af. Dat bracht opluchting bij vele vrouwen.”

Hij wist creatieve types aan te trekken, op allerlei terrein en gaf ze opdrachten. “Op die manier werd hij de katalysator van de Art Deco, hij was de David Bowie van zijn tijd. Hij begon ook een parfumlijn, een warenhuis en bedacht de catwalk.”    

Van Gelder

Het Gemeentemuseum zelf was dé plaats in Nederland om deze tentoonstelling te laten plaatsvinden. Tempel: “Het gebouw zelf is beïnvloed door de Art Deco.” En ook heeft het museum diverse Art Deco items in de collectie. “Veel gespecialiseerd werk: bladmuziek, aspergeschalen, parfumflesjes. “Mijn voorganger Van Gelder kocht al stukken aan in 1925 in Parijs.”

Vijftien jaar geleden had het Gemeentemuseum al een kleine Art Deco expositie, vertelde Tempel. “Er kwam veel publiek op af, maar er kwam weinig in de pers." Dat zal nu vermoedelijk anders zijn met deze grootse expositie die een nieuwe blik geeft op de Art Deco. De tentoonstelling is overvloedig en overdadig en dat is precies de bedoeling, want dat wilde de Art Deco ook zijn. “Bovenal was de Art Deco bedoeld om  te plezieren, te behagen en te verfraaien. Daar was in die tijd grote behoefte aan en dat geldt ook wel voor onze tijd.”

Catalogus

De catalogus is schitterend ontworpen, met goede teksten en bijzonder veel fraaie afbeeldingen. “Geschreven door een team van mensen van het Gemeentemuseum. Dat is uniek.” En vergeten we niet het kinderboek ‘Paul Poiret, Dromen van de Oriënt’, met prachtige tekeningen van Enzo Peres-Labourdette. De tekeningen zijn te zien in een zijkamertje van de tentoonstelling.

Afbeeldingen: 1) Affiche door Orsi, ‘Revue Nègre’ met Josephine Baker, in Theatre de l’Etoile, 1925 Gemeentemuseum Den Haag, 2) Léon Bakst, Drie kostuums ontworpen voor ‘Daphnis et Chloé’ door Les Ballets Russes, 1912 Handbeschilderd katoen Victoria & Albert Museum, Londen, 3) Georges Lepape, ‘Serais-je en avance?’, pochoir uit Gazette du bon ton, 1912 Collectie Palais Galliera, Musée de la mode de la Ville de Paris Hollandse Hoogte / Rogier Viollet, 4) Cover Paul Poiret - Dromen van de Oriënt door Enzo Pérès-Labourdette

https://www.gemeentemuseum.nl/nl/tentoonstellingen/art-deco

Datum:
14 oktober 2017 / 4 maart 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0