Barbaren en wijsgeren in Haarlem

De tentoonstellingen ’Barbaren & Wijsgeren’ belicht de wederzijdse beeldvorming tussen China en Nederland in de zeventiende eeuw. Nederlanders waren gefascineerd door de cultuur van het ‘Chinese Rijk’ en Chinezen verbaasden zich over de ‘roodharige barbaren’.

Een keur aan schilderijen, tekeningen, porselein en modellen brengt de culturele uitwisseling in kaart.

Eerste contacten

In de zeventiende eeuw was Nederland een spil in en wereldwijd netwerk van handelsrelaties. Dit kwam tot uitdrukking in wat er in de Republiek werd verkocht, gemaakt, getoond en ervaren. Het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem nodigt met Barbaren & Wijsgeren uit tot een mondiale blik op de Gouden Eeuw.

Centraal staan de eerste contacten tussen Nederland en China. Als een van de weinige Europese landen had Nederland in de 16e en 17e eeuw contacten met het Chinese Keizerrijk, het Rijk van het Midden. Tegenwoordig kijken veel Europeanen bewonderend en soms verbaasd naar China en de economische vlucht die het land neemt.

Chinese beschaving

Producten met het label ‘Made in China’ zijn een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven, maar het beeld van het land is minder concreet. De Chinese taal, tradities, filosofie en de ouderdom van de Chinese beschaving zijn niet makkelijk in te passen in het westerse wereldbeeld.

Deze situatie is vergelijkbaar met de 17e eeuw, toen Chinese producten voor het eerst een alledaags onderdeel van Nederlandse huishoudens werden en rijk geïllustreerde boeken over China ongekend populair bleken. Tegelijkertijd botste nieuwe kennis vaak met oude aannames over het Rijk van het Midden.   

Barbaren & Wijsgeren belicht de wederzijdse beeldvorming die ontstond uit de eerste innige contacten tussen Nederlanders en Chinezen. Nederlanders waren gefascineerd door het ‘exotische’ China en hun eeuwenoude cultuur en kennis, hoewel lang niet alles even makkelijk werd geaccepteerd.

Roodharige barbaren

Ook Chinezen vormden na hun eerste ontmoetingen een beeld van Nederlanders, die als ‘roodharige barbaren’ verbazing wekten. Duidelijk wordt hoe de stereotypen over de Chinese handel en wandel het moderne China beeld hebben bepaald. De tentoonstelling en het begeleidende boek Barbaren & Wijsgeren belichten deze veelzijdige culturele uitwisseling.  

De tentoonstelling is samengesteld door Thijs Weststeijn en Menno Jonker. Weststeijn is hoogleraar kunstgeschiedenis voor 1850 aan de Universiteit van Utrecht. Hij leidt het NWO-onderzoeksproject The Chinese Impact. Menno Jonker is zelfstandig curator en onderzoeker in de vroegmoderne kunst en wetenschap.

Er is een publicatie bij de tentoonstelling verschenen met bijdragen van Leonard Blussé, Jan van Campen, Trude Dijkstra, Lennert Gesterkamp, Noel Golvers, Menno Jonker, Willemijn van Noord, Nicolas Standaert, Jing Sun, Ching-Ling Wang en Thijs Weststeijn. Uitgeverij Vantilt, ISBN 9789460043192.

Evelyn Taocheng Wang en Hans van Bentem 

Kunstenaar en winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2016 Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, 1981) en Hans van Bentem zorgen voor een hedendaags accent in de tentoonstelling. Tegelijkertijd is van haar een solo-expositie te zien in de Hallen Haarlem

http://www.franshalsmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/barbaren-wijsgeren/

Datum:
25 maart 2017 / 20 augustus 2017
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0