Bloom Light - Louise te Poele & Charles Niël | Bergkerk Deventer

Charles Niël en Louise te Poele. De een ingetogen, rustig en bedachtzaam. De ander uitbundig, vrolijk en kleurrijk. Toch delen ze een liefde voor de magie van licht, clair obscure, fotografie en stillevens. Als een ontmoeting tussen Rembrandt en Caravaggio hangt hun werk van 6 september tot en met 27 oktober zij-aan-zij in de Deventer Bergkerk.

Ondanks een goed aantal gemene delers in het werk van beide kunstenaars zijn er ook fascinerende verschillen en tegenstellingen te ontdekken. Waar Niël in beeldtaal en associatie teruggaat naar de rijkdom, uitbundigheid en verfijning van de Gouden Eeuw, spiegelt Te Poele ons een beeld van de huidig tijd voor. Boterhammenzakjes, objets trouves, plastic tassen en gebruiksvoorwerpen maken deel uit van haar stillevens. Haar werk is zonder uitzondering uitbundig, explosief en tovert een glimlach op het gezicht van de beschouwer.

Juiste belichting

Het werk van Niël wordt gekenmerkt door de kracht van eenvoud en strategische reductie. Er komt geen Photoshop aan te passen. Het geheim schuilt in de juiste belichting en het streven naar een hoge mate van perfectie. In zijn compositie gebruikt hij (delen van) bijvoorbeeld bloemen en planten die hij aanvult met antieke objecten. Niël: “Ik ben zeker een dag bezig met een foto, maar voor ik echt tevreden ben zijn we twee, drie weken verder. Een bloem of blaadje wordt soms wel vijftig keer verlegd.” In dat streven naar absolute perfectie verschilt hij niet van zijn mede-exposant. Te Poele: “Ik trek elke millimeter op de computer na. Retoucheer ophangdraden, maak lijnen scherper of juist lichter en laat vruchtvezels extra glimmen.” Waar Niel zijn werk bewust voorziet van een gouden lijst, kiest Te Poele vaak voor het niet inlijsten van haar beelden.

Moderne fotografie  

De tegenstellingen en overeenkomst tussen beide kunstenaars zorgen voor een interessante tentoonstelling die een stand van zaken geeft op het gebied van de moderne fotografie. In een tijd waarin iedereen fotografeert en dat met moderne technieken niet onverdienstelijk doet, is fotografie als kunstvorm op een kruispunt aangekomen. Anderhalve eeuw lang was het een aanzienlijke uitdaging om het technische proces te beheersen. Digitale camera’s en moderne technieken verlaagden de drempel voor een grote groep (semiprofessionele) fotografen. Goed beeld is inmiddels zo gewoon geworden dat een aantal fotografen er bewust voor kiest minder perfect beeld op te leveren, terwijl een ander deel het hedendaags gemak koestert en inzet om eindelijk dat te laten zien wat zij willen. Een derde groep maakt gebruik van de mogelijkheid perfect beeld op te leveren en zoekt naar de mogelijkheid om nieuwe beelden te ontwikkelen. Met een geheel eigen beeldtaal en methoden kunnen Niël en Te Poele tot deze laatste categorie gerekend worden.

Louise te Poele 

Louise te Poele (1984) studeerde in 2008 af aan ArtEZ in Arnhem en exposeerde eerder in onder andere New York, Parijs, Hong Kong en Berlijn. Te Poele - geboren in Winterswijk en opgegroeid in Lievelde - kreeg een aantal maanden geleden de opdracht om voor negen Achterhoekse gemeenten een stilleven te creëren dat gebaseerd is op de historie van de betreffende plaats. De stillevens bevatten objecten die verhalen vertellen over identiteit, geschiedenis en bijvoorbeeld de plaatselijke specialiteit. In september verschijnt het boek 'Achterhoekse Stillevens' dat hier te reserveren is.

Charles Niël  

Charles Niël (1960) volgde de fotovakschool in Amsterdam. Hij exposeerde vorig jaar voor het eerst in kasteel de Haere in Olst. In het dagelijks leven is hij radiotherapeut. Meer informatie over zijn werk: www.charlesniel.com  

Praktisch

Bloom Light - Louise te Poele & Charles Niël | Bergkerk Deventer | 06.09 t/m 27.10.2019 | gratis toegankelijk | 11-17u (ma gesloten)

www.louisetepoele.nl | www.charlesniel.com  

http://bit.ly/2Yg0E3f

Datum:
6 september 2019 / 27 oktober 2019
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0