CODA opent eerste Virtual Reality Lab in de bibliotheek

Op safari door de prehistorische natuur, een stadswandeling door de vooroorlogse binnenstad of op ontdekking door verdwenen gebouwen. Virtual Reality laat de gebruiker andere tijden en plaatsen op levensechte wijze ontdekken en beleven.

CODA opent op 28 februari als eerste bibliotheek in Nederland een Virtual Reality Lab. CODA directeur Carin Reinders: “VR wordt commercieel al aangeboden op divers plekken aangeboden. Wij zetten het als eerste bibliotheek educatief en informerend in. CODA ontwikkelt zo aanbod dat bezoekers in de gelegenheid stelt op laagdrempelige wijze kennis te maken met nieuwe technieken.

Nieuwe technieken ontdekken

De voorgenomen samenwerking met erfgoedorganisaties en het onderwijs verrijkt de dienstverlening terwijl de bibliotheek haar functie verbreedt in het virtuele domein.” CODA Bibliotheek realiseerde in 2014, eveneens met financiële ondersteuning van het Rijnbrink Innovatiefonds, al een FabLab.

Virtual Reality is erg populair en de ontwikkelingen gaan snel. Door het toenemende realisme van VR kan er steeds beter ingespeeld worden op de nieuwsgierigheid en het inlevingsvermogen van de gebruiker. Met CODA VR Lab wordt een van de meest geavanceerde technieken breed toegankelijk. Dat sluit niet alleen naadloos aan op het bestaande CODA FabLab met 3D printers en lasersnijders, maar het biedt de bibliotheekbezoeker ook de gelegenheid nieuwe technieken te ontdekken en te ervaren.

Leren programmeren

Bibliotheken spelen in toenemende mate een belangrijke rol in het kennismaken met en aanleren van nieuwe technieken. De reeds gerealiseerde FabLabs in een aantal bibliotheken onderschrijven dat. Daarnaast kunnen nieuwe technieken en apparatuur in combinatie met erfgoed en cultuurhistorie rekenen op een breed draagvlak.

Reinders: “De ervaringen met CODA FabLab leren bovendien dat het inspelen op deze groeiende behoefte nieuwe bezoekers trekt. Een voorbeeld is CoderDojo in CODA FabLab, workshopmiddagen waarin kinderen leren programmeren. Door de populariteit van Virtual Reality aan te bieden in CODA VR Lab zijn de nieuwste technieken voor iedereen – jong en oud, ervaren en onervaren – toegankelijk.”

Bunker van Seyss Inquart 

De grote visuele impact van VR is een belangrijke factor bij het beleven, opnemen en onthouden van informatie waarmee VR ook uitermate geschikt is voor educatieve toepassingen. Gebruikers van VR beleven de situatie op ware grootte en hebben bijvoorbeeld toegang tot locaties die normaal niet toegankelijk zijn.

Reinders: “Het CODA VR Lab geeft ons de gelegenheid verhalen op een geheel nieuwe manier te vertellen. Apeldoornse leerlingen worden nu bijvoorbeeld onderwezen over de bunker van Seyss Inquart met een film. Met Virtual Reality kunnen zij straks daadwerkelijk rondlopen door de bunker en de ruimte ervaren. De geschiedenis van die specifieke plek binnen de brede context van WO ll wordt zo beter onthouden. En wat te denken van de vooroorlogse binnensteden? Virtual Reality maakt het mogelijk tijdvakken en historisch belangwekkende plaatsen te ‘ontsluiten’ die tot nu toe alleen op historische afbeeldingen te zien waren.”

Primair en voortgezet onderwijs

Met een Virtual Reality Lab wil CODA niet alleen inspelen op ontwikkelingen en trends maar CODA heeft ook een educatief programma voor het primair en voortgezet onderwijs ontwikkeld. Het is van groot belang dat kinderen hun 21ste Century Skills al vroeg ontwikkelen. Er is geen opleiding of beroep waar geen technologie aan te pas komt. Bij de Universiteit Twente wordt Virtual Reality bijvoorbeeld ingezet om ruimtes in te richten of om te kijken hoe het productieproces van een auto verbeterd kan worden.

Virtuele tour

Om leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs en leden van bijvoorbeeld het Erfgoedplatform Apeldoorn een goed beeld te geven van Rijksmoment de Bunker van Seyss Inquart, is in opdracht van CODA en Erfgoed Gelderland twee jaar geleden een virtuele tour samengesteld. Via een film, te bekijken op een tablet in CODA Centrale Bibliotheek, krijgen bezoekers toegang tot de bunker. Deze bestaande virtuele tour wordt momenteel omgezet naar VR waarbij bezoekers zelfstandig door de bunker kunnen lopen, de sfeer kunnen proeven en informatie op een interactieve manier kunnen vergaren. Ook kunnen bezoekers zelf details van de bunker uitlichten door middel van de VR controller die functioneert als zaklamp.

CODA VR Lab wordt tijdens de Voorjaarsvakantie feestelijk geopend met een week vol kennismakingsprogrammering. Meer informatie is te vinden op:

http://www.coda-apeldoorn.nl/coda-junior/vr-lab/

 

 

Datum:
28 februari 2017
Points of interest:
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0