Dustin Thierry – Opulence in Foam

Fotograaf Dustin Thierry (Willemstad, Curaçao, 1985), woont en werkt in Amsterdam. In 2013 begon hij met het fotograferen van de Nederlandse ballroom-scene. Dit ondergrondse fenomeen vindt zijn oorsprong in de negentiende-eeuwse gemaskerde drag balls, waar de Amerikaanse LHBTQ-gemeenschap zich vrij kon uiten.

Het racisme wat de zwarte deelnemers tijdens deze evenementen ten deel viel leidde in de jaren 70 tot een afsplitsing en het ontstaan van balls voor en door de zwarte queer gemeenschap. Dit verschijnsel verspreidt zich nu razendsnel over de wereld, met New York en Parijs als episch centrum. Na de Nederlandse balls te hebben vastgelegd, reisde Thierry af naar Parijs, New York, Londen en Berlijn om ook daar de lokale Ballroom-scenes te fotograferen. Zijn werk getuigt van de uitbundige en eigentijdse heropleving van een eeuwenoud fenomeen, maar ook van de stelselmatige discriminatie en marginalisering van zwarte en queer gemeenschappen wereldwijd.

Voguing

Met zijn fotografie onthult Thierry wat doorgaans verborgen blijft en geeft hij ruchtbaarheid aan wat vaak wordt verzwegen. De bals die hij fotografeert vormen een veilige haven voor zelfexpressie, maar zijn tegelijkertijd ook het decor voor felle concurrentie die de aanwezigen dwingt om op te komen voor hun identiteit. De deelnemers doen mee aan verschillende wedstrijdcategorieën, zoals voguing: een gestileerde moderne dansvorm die is geïnspireerd op een markante combinatie van housemuziek, hiërogliefen en de poses van fotomodellen. Deze dansstijl zou zijn ontstaan onder de gedetineerden van Rikers Island, die naar verluid de poses van modellen in het modeblad Vogue snel achter elkaar trachtten na te bootsten. Volgens anderen vindt de dans zijn oorsprong in de Ballroom-cultuur van Harlem en Downtown Manhattan uit het begin van de jaren zestig. Voguing werd gepopulariseerd door popartiesten als Janet Jackson en Madonna in haar videoclip voor "Vogue" (1990), en de uit 1990 daterende documentaire Paris is Burning die het verhaal vertelt van de Afro-Amerikaanse en latino gay en transgender gemeenschappen uit de New Yorkse Ballroom-cultuur.

Houses

Dertig jaar later laat Thierry zien dat dergelijke strijdvaardigheid, die zich manifesteert in compromisloze zelfexpressie, tot op de dag van vandaag nog even relevant en levendig is. Het sociale stelsel van de verschillende houses (een systeem van zelfgekozen families die het tijdens de balls tegen elkaar opnemen) dat in de jaren zeventig werd ingevoerd heeft sindsdien een nieuwe generatie ‘moeders’ en ‘vaders’ voortgebracht, waaromheen de scene zich beweegt. De houses bereiden de deelnemers voor op de competities, maar bieden ook een sociaal vangnet voor diegenen die op dagelijkse basis te kampen hebben met discriminatie of stigmatisering. Thierry maakte krachtige portretten van verschillende leden van het Nederlandse House of Vineyard, het Parijse House of LaDurée en de Parijse takken van de Amerikaanse Houses of MizrahiRevlon en Ebony die in navolging van het allereerste House of LaBeija zijn ontstaan.

Stiefbroer

Nadat Thierry als tiener vanuit Curaçao naar Nederland verhuisde werd fotografie voor hem een krachtig middel tot emancipatie. Omdat hij steeds vaker met discriminatie te maken kreeg, zocht hij naar een manier om zijn ervaring en eigen bewustwording aan anderen over te brengen. Een cruciale gebeurtenis in zijn leven – en een omslagpunt in zijn carrière – was de zelfdoding van zijn stiefbroer: een gevolg van diens worsteling met zijn seksualiteit en de stigmatisering die hem op Curaçao ten deel viel. Thierry omschrijft zijn werk als “een ode aan alle mensen die hun seksuele identiteit nog altijd niet vrijuit kunnen beleven”.

Foam talent

Dustin Thierry (Willemstad, Curaçao, 1985) verhuisde op veertienjarige leeftijd van Curaçao naar Nederland. Hij is autodidact en begon in 2013 als fotograaf bij club BIRD in Rotterdam, waar hij voor het eerst de Nederlandse ballroom-scene documenteerde. Sindsdien nam zijn carrière een hoge vlucht. Werk van Thierry was dit jaar onderdeel van groepstentoonstellingen Labs New Artists III in Red Hook Labs, New York en 2019 Aperture Summer Open: Delirious Cities in New York. Opulence werd dit jaar onder meer gepubliceerd in The New York TimesFinancial Times en Vice. Dustin Thierry is ook door de British Journal of Photography geselecteerd als One to Watch 2019 en is uitgeroepen als Foam Talent 2020. Foam presenteert zijn eerste museale solotentoonstelling. Thierry woont en werkt in Amsterdam.  

https://www.foam.org/

Datum:
18 oktober 2019 / 8 december 2019
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0