Europese smaak als wapen

Zijn Smaak en Kwaliteit het Europese antwoord in tijden van geopolitieke strijd en economische angst? Kun je met smaak een oorlog winnen? In Tegenlicht Lab bouwt Jonathan Holslag, schrijver van De Kracht van het Paradijs, aan de hand van filmfragmenten en objecten deze gedachten uit tot een nieuw inzicht

We worden overspoeld met berichten over de dreiging van opkomende machten als China, India of Rusland. Europa lijkt wel een machteloze kleuter in verdrukking op het economisch, militaire speelbord van het grote mensen Risk. Verdeeld, bewegingsloos en in zichzelf gekeerd. Maar heeft Europa niet een unieke onverslaanbare kracht? Een kracht die we als vanzelfsprekend ervaren…: Smaak en Kwaliteit. Terwijl wij ons laten overstromen met de rommelproducten uit China en ons blauw betalen aan Amerikaanse spelletjessoftware koopt de rest van de wereld onze smaak, of het nu BMW’s uit Duitsland, horloges uit Zwitserland, jurken uit Parijs, tasjes uit Italië of super hightechproducten uit Eindhoven zijn.

Regie Kees Brouwer; Research Maren Merckx; Productie Marie Schutgens; Eindredactie Henneke Hagen & Frank Wiering

Uitzending: Europese smaak als wapen
zondag 19 oktober 21:05 NED2

Achtergrond en bronnen

The Opium war

Dit historische drama gaat over de handel in opium tussen China en Europese landen in de 18de en 19de eeuw. Deze film werd ondersteund door de Chinese overheid en werd gebruikt als propaganda om meer eenheid te creëren onder het volk en het gevoel te versterken dat China al eeuwen lang een slachtoffer was van een Westerse samenzwering. In deze uitzending maakt Holslag een vergelijking tussen de opiumverslaving en de huidige verslaving aan goedkope producten uit China die Europeanen momenteel hebben.

Bertolli

De Bertolli-reclame uit 2002 is een commerciële ode aan de 'echte' Italiaanse mamma, die de lekkerste tomatensaus van de wereld kan maken. Dat de reclame niet waarheidsgetrouw is mag duidelijk wezen, maar de Keuringsdienst van Waarde heeft onderzocht hoe ver van de waarheid dit Bertolli-spotje daadwerkelijk is. Niet alleen is de fabriek in de reclame niet de echte Bertolli-fabriek (sterker nog: de Bertollisauzen worden in een Knorr-fabriek gemaakt). De opnames zijn zelfs niet in Italië gemaakt, maar in een rietsuikerfabriek in Spanje. De Italiaanse mamma's zijn eigenlijk Spaanse actrices, en de echte Bertollisaus-maker is Fabio, die de knoppen bedient van de geautomatiseerde Knorr-fabriek in Italië.

Flashmob 'Ode an die Freude'

De Negende Symfonie in D-mineur, ook bekend als de Koorsymfonie, schreef Ludwig van Beethoven aan het eind van 1823/begin van 1824. In het vierde deel van de symfonie gebruikt Beethoven enkele regels uit het gedicht 'Ode an die Freude' (lofzang aan de vreugde) van de Duitse dichter Friedrich von Schiller. De negende symfonie is in 1972 opnieuw gearrangeerd om als Europees volkslied te dienen.

De flashmob ‘Ode an die Freude’ vond plaats op 19 mei 2012 op het centrale plein plaça de Sant Roc van de Spaanse stad Sabadell. Er deden meer dan honderd muzikanten en vocalisten mee van verschillende orkesten. De flashmob was georganiseerd door de Spaanse bank, Banco Sabadell, voor haar 130-jarige bestaan. In maart 2014 werd een alternatieve Negende Symfonie-flashmob georganiseerd op een vismarkt in Odessa, Oekraïne, als statement voor een verenigd Oekraïne.

 

Datum:
19 oktober 2014
Type activiteit:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0

Reacties

It is a vicious cycle. If we remove the shame from weight and obesity, then maybe we can do something about it. It is not a joke any more, its an epidemic. Texas Backpage auspage texasbackpage arizonabackpage ukbackpage