Fotografie wordt Kunst, photo-secession in Holland 1890-1937
Al snel na de uitvinding van de fotografie in de 19e eeuw ontstaat bij de fotografen de drang om niet slechts de werkelijkheid vast te leggen, maar de concurrentie aan te gaan met de beeldende kunst.
In Nederland nemen de zogenaamde picturalisten de thematiek en composities over van de schilderkunst. Zij keken zowel naar de zeventiende-eeuwse genrekunst als naar de landschappen van de Haagse School. Het is dit picturalisme waartegen Piet Zwart zich later met zijn Nieuwe Fotografie afzet.
Verrassende uitsnedes
Maar de scheidslijn tussen de beide stromingen in Nederland is niet zo scherp als lang wordt gedacht. De typische kenmerken van de Nieuwe Fotografie, zoals verrassende uitsnedes, geometrische composities en bewegingsonscherpte werden al eerder door kunstfotografen toegepast.
De tentoonstelling Fotografie wordt Kunst. Photo-Secession in Holland vertelt het verhaal van deze vroege Nederlandse kunstfotografie en laat zien dat het onderscheid tussen picturalisme en Nieuwe Fotografie geen harde grens is, maar een graduele overgang.
Universiteit Leiden
De tentoonstelling komt tot stand dankzij intensieve samenwerking met de Universitaire Bibliotheken Leiden en toont de werken uit de fotocollectie van het voormalige Prentenkabinet van de universiteit.
Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie, samengesteld en ingeleid door Dr. Maartje van den Heuvel, conservator fotografie Universitaire Bibliotheken Leiden, vormgegeven door Typography and Other Serious Matters (WBooks, € 24,95).
https://www.fotomuseumdenhaag.nl/