Gelukt! Bijna 3.000 Nederlandse huishoudens maken grootste Rembrandt-expositie van Nederland

Afgelopen zomer hebben bijna 3.000 huishoudens samen de grootste Rembrandt-tentoonstelling van Nederland ooit gemaakt. De tentoonstelling kwam voort uit een initiatief van het Rijksmuseum, het Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis en Museum De Lakenhal. Door heel Nederland werd een eenmalige ‘Iedereen een Rembrandt’- krant met kleurrijke verhalen over zijn werk en leven verspreid, met daarin ook verschillende posters van schilderijen van Rembrandt.

Op 4 oktober 2019 is het 350 jaar geleden dat de wereldberoemde schilder (1606-1669) overleed. In dit Rembrandt- jaar werd hij door Rembrandt- fans geëerd van Groningen tot Maastricht en van Enschede tot Den Haag. Zij versierden afgelopen zomer de ramen van hun huis, school, verzorgingstehuis of zelfs de gehele straat met één van de vier posters uit de speciale krant: het Joodse Bruidje (Rijksmuseum), Zelfportret, leunend op een balustrade (Museum Het Rembrandthuis), De Brillenverkoper (Museum De Lakenhal) of het late Zelfportret (Mauritshuis).

Onder de bijna 3.000 huishoudens die een foto van de poster op hun raam hadden ingezonden, zijn 100 prijzen van € 350,- verloot.

Rembrandt on tour

Om Nederland kennis te laten maken met Rembrandt reed afgelopen zomer een mobiel Rembrandt-atelier door het land. Onderdelen uit de ‘Iedereen een Rembrandt’- krant kwamen hierin tot leven. Op zes grote evenementen was het atelier te bezoeken, startend bij de Vierdaagsefeesten in Nijmegen, en afsluitend bij de Wereldhavendagen in Rotterdam. Bezoekers konden in de huid kruipen van de meester- schilder door het tekenen van een zelfportret aan de hand van digitale technieken, zoals Rembrandt in de 17e eeuw gebruik maakte van diverse composities, schildertechnieken en lichtgebruik. Audiotours over vier schilderijen van Rembrandt waren te beluisteren. Voor de ultieme belevenis kon men in het schilderij De Anatomische Les van Dr. Nicolaes Tulp stappen met de Rembrandt Reality app.

Rembrandt in de mand

In veel van de schilderijen van Rembrandt zijn honden te zien. Speciaal voor de hondenliefhebber werd daarom de win-actie Rembrandt in de mand georganiseerd. Deelnemers maakten kans op een portret van hun trouwe viervoeter in Rembrandt-stijl. De winnaars worden binnenkort in het zonnetje gezet in een live TV uitzending van Koffietijd, waarbij een team onder leiding van Albert Verlinde en Loretta Schrijver de jurering voor hun rekening nemen, in samenwerking met Charlotte Rulkens van het Mauritshuis en Ilona van Tuinen van het Rijksmuseum.

Alle activiteiten rondom ‘Iedereen een Rembrandt’ werden mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. 

https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/

Datum:
1 januari 2019 / 4 oktober 2019
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0