Germaine Kruip maakt het onzichtbare zichtbaar in de Amsterdamse Oude Kerk

Van 26 november 2015 tot 27 maart 2016 presenteert de Oude Kerk onder de titel Geometry of the Scattering een solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip. Samen met curator Krist Gruijthuijsen is gekozen voor een ensemble van sculpturale en performatieve werken dat niet eerder in Nederland is getoond. Naast nieuwe, door het monumentale gebouw geïnspireerde werken als A Square, spoken en Oude Kerk Untitled omvat deze tentoonstelling ook eerder werk dat door Kruip werd aangepast aan de ruimte. Een voorbeeld hiervan is het monumentale Column Untitled (2011-2015). In de maanden februari en maart 2016 organiseert de Oude Kerk rondom de tentoonstelling voor de tweede maal het publieksprogramma Come Closer. Dit programma, in de kerk ten uitvoer gebracht, omvat een serie prikkelende gesprekken en presentaties. Gedurende de tentoonstelling zal Kruips performance Geometry of the Scattering: Scene I te zien zijn in Veem Huis voor Performance.

abstracties van licht en ruimte
De taal van simpele geometrische vormen als cirkels of vierkanten is diep geworteld in de geschiedenis van ideeën, religie en kunst. Met behulp van deze vormen en een aantal subtiele ingrepen legt Kruip historische en culturele fenomenen bloot zoals de impact van tradities en rituelen. Het resultaat zijn zinsbegoochelende abstracties van licht en ruimte. Kruips abstracties hebben een dubbele betekenis. Enerzijds leggen zij een verband met het contemplatieve karakter van de Oude Kerk. Anderzijds beïnvloeden en veranderen zij de perceptie van de kijker.

vierkant en/of cirkel
Het vierkant, ooit een Modernistisch symbool, staat centraal in de speciaal voor de Oude Kerk gemaakte performance A Square, spoken. In de geschiedenis van het vierkant, suggereert Kruip, herkennen wij het verglijden van de tijd en de veranderlijkheid van onze perceptie. Kannadi (from Square to Circle) gaat over materieel en immaterieel erfgoed. Kannadi zijn traditioneel vervaardigde ronde spiegels uit Aranmula (India). Met een simpele vraag naar vierkante spiegels forceerde Kruip een doorbraak in het plaatselijke, eeuwenoude productieproces. Het leverde 11 varianten van het geijkte patroon op. Ingepast in de architectuur van de Oude Kerk verwijzen deze spiegels naar bestaande en gebroken tradities. Column Untitled (2011-2015) is samengesteld uit honderden witte marmeren elementen die in hun schijnbaar eindeloze herhaling een traditioneel patroon verbeelden. In de Oude Kerk bestaat Column Untitled uit een 18
meter hoge kolom die zich in de Sint-Joriskapel tussen dakgewelf en zerkenvloer bevindt. Met als ruimtelijk effect een suggestie van oneindigheid.

Oude Kerk Untitled
Niet door iets toe te voegen, maar juist door iets weg te laten weet Germaine Kruip in haar werk vaak nieuwe, theatrale omgevingen te creëren. Zo onderzocht zij in de Oude Kerk hoe het gebouw oorspronkelijk werd aangelicht. Zij vroeg zich af hoe licht en duisternis zich tot de architectuur verhielden. Voor het werk Oude Kerk Untitled zijn alle artificiële, in de loop der jaren aangebrachte lichtbronnen verwijderd. Met als gevolg dat het dagelijkse en het theatrale zich in het gebouw met elkaar vermengen. Zonder tussenkomst van kunstmatige lichtbronnen en decoratieve verlichting krijgt de cyclus van het natuurlijke licht er opnieuw vrij spel. Gedurende de tentoonstelling, tijdens de korte winterdagen, verandert het daglicht van uur tot uur waardoor de kerk doorlopend een ander aanzien biedt. Van zonovergoten tot spookachtig donker.

over Germaine Kruip
Germaine Kruip (*Castricum, 1970) woont en werkt in Amsterdam en Brussel. Haar opleiding genoot zij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waarna zij zich verder ontwikkelde bij DasArts en de Rijksakademie in Amsterdam. Gefascineerd door de spanning tussen realiteit en fictie, verdiepte zij zich tussen 1993 en 2000 in de theaterwereld. Sinds haar overstap van het theater naar de beeldende kunst in 2000, houdt zij zich hoofdzakelijk met de architectuur van licht en beweging bezig. In haar oeuvre, dat varieert van installaties tot performances, zoekt zij naar het punt waar werkelijkheid overgaat in kunst, en kunst in werkelijkheid. Kruip heeft inmiddels wereldwijd geëxposeerd. Zij wordt vertegenwoordigd door galeries in Antwerpen, Madrid en Londen. Haar installaties en performances zijn onder meer getoond op Art Basel, in Museum de Paviljoens, MIT List Visual Arts Center, Boston, Kunstverein Nordrhein- Westfalen en Stedelijk Museum Amsterdam. In de oudbouw van het Stedelijk Museum installeerde zij Daytime (2004), een aantal subtiel ronddraaiende spiegelende lamellen die de verbintenis tussen stad en Stedelijk zichtbaar maakten. Haar jongste performance, A Possibility Of An Abstraction, gaat in première op het Kunstenfestivaldesarts in het Brusselse Kaaitheater, op 14 en 15 mei 2016. Voor haar werk won Kruip onder andere de Prix de Rome en de Charlotte Köhlerprijs.

over de Oude Kerk
De Oude Kerk is het oudste gebouw van Amsterdam en staat midden op de Wallen. Met aandacht en ruimte voor hedendaagse kunst en een regelmatig terugkerend inhoudelijk debat wil de Oude Kerk zich profileren als de vrijplaats waar erfgoed en kunst elkaar raken. De programmering omvat tentoonstellingen van (inter)nationale kunstenaars, debatten, performances en experimentele projecten.

tentoonstelling
Opening: woensdag 25 november 2015, 17.00 – 20.00 uur
Tentoonstellingsperiode: 26 november 2015 tot en met 27 maart 2016
Openingstijden: ma - za 10:00 - 18:00 uur | zo 13:00 - 17:30 uur
Toegangsprijs: € 8,50 (7,50 tijdens Amsterdam Art Weekend, gratis met Museumkaart) Oude Kerk, Oudekerksplein 23, de Wallen, Amsterdam
De performance Geometry of the Scattering: Scene I is te zien in Veem Huis voor Performance op 28 en 29 november om 12.00 uur en gedurende de tentoonstelling.

Datum:
26 november 2015 / 27 maart 2016
Points of interest:
Type activiteit:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 1