Henri Laurens in Beelden aan Zee

Deze zomer staat Frankrijk centraal in Den Haag onder de titel GRANDEUR. Op het Lange Voorhout is de buitententoonstelling met grote werken van jonge opkomende beeldhouwers. Er is Frans werk in de ‘satelliet-locaties’ Kloosterkerk, Raadhuis De Paauw Wassenaar en Crown Plaza Promenade Hotel én er is een grote ‘binnententoonstelling’ in Beelden aan Zee met het werk van Henri Laurens.  

Ik was er afgelopen zondag en zag het werk van een van de grote beeldhouwers van Frankrijk. De grote curve heet de tentoonstelling van de man die in zijn jonge jaren kubist was en - volgens hemzelf - altijd bleef, zelfs nadat de stroming al lang niet meer bestond.

Vrouwelijk lichaam

Henri Laurens, in 1885 geboren in Parijs, vestigde zich rond zijn zeventiende in Montmartre, tussen de arbeiders, kunstenaars, anarchisten en intellectuelen. Hier kwam de kubistische beeldhouwkunst tot bloei. Hij was dé beeldhouwer naast de twee schilders Picasso en Braque. Hij maakte reliëfs in steen met kubistische onderwerpen als een glas, een krant en een appel.

In de jaren twintig veranderde zijn stijl van strak kubisme naar ronde vormen. Hij ging zich bezighouden met het vrouwelijk lichaam. In de Grote Zaal staat er tientallen. Sommige zijn zo rond dat ze – aldus Feico Hoekstra – uit elkaar lijken te spatten van rondheid. ‘Ik leg mij toe op rijping van vormen’ zei Laurens zelf hierover. ‘Ik streef ernaar ze zo vol, zo sappig te maken, dat er niets meer bij kan.’

Parijse kunstenaarsleven

Laurens genoot tijdens zijn leven grote waardering in Parijs. In de rest van Europa bleef hij relatief onbekend terwijl zijn collega-beeldhouwers zoals Ossip Zadkine, Constantin Brancusi en Jean Arp furore maakten. Hij was een spil in het Parijse kunstenaarsleven. Hij werd bewonderd door Picasso, was bevriend met Braque en werd geportretteerd door Modigliani.

Tot en met de jaren zestig werd zjn werk getoond op de grote internationale tentoonstellingen van moderne sculptuur. Hij had een solo-tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1962 en de stad Rotterdam kocht een monumentaal beeld van hem aan voor de openbare ruimte. Het overzicht in Beelden aan Zee omvat ruim 50 beelden, waarvan het grootste deel in bruikleen is van het Centre Pompidou in Parijs, dat de artistieke naltenschap van Laurens beheert.

Datum:
6 juni 2014 / 26 oktober 2014
Points of interest:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0