‘Identities | Contemporary Caribbean Perspectives’ in Wereldmuseum

Sara Blokland, Kevin Osepa, Quinsy Gario, Rachel Morón

Gastcurator en kunstenaar Sara Blokland brengt voor de expositie IDENTITIES - Contemporary Caribbean perspectives kunstenaars samen voor wie de geschiedenissen van het Caribisch gebied een belangrijk onderdeel vormen in hun beeldend werk en onderzoek.

Vier kunstenaars

In een combinatie van bestaand en nieuw werk tonen vier kunstenaars, Kevin Osepa, Quinsy Gario, Rachel Morón en Sara Blokland in IDENTITIES hoe hun Caribisch-Nederlandse achtergrond hen inspireert. 

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het ‘Imagining the Nation in the Classroom’ project (Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, University of St. Martin), gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)

De totstandkoming van museale ‘koloniale vertellingen’

Gastcurator en beeldend kunstenaar Sara Blokland (1969, Nederland) is onafhankelijk onderzoeker in de fotografie. In haar werk staat niet de museumcollectie centraal, maar juist dat wat er net buiten valt. Via foto’s, museumrekwisieten en brieven zoomt ze in op de totstandkoming van museale ‘koloniale vertellingen’.

Representatie van (post)koloniale geschiedenis  

Met haar onderzoek en beeldend werk reflecteert Blokland op de complexe rol van fotografie in relatie tot (post)koloniale geschiedenissen. In de tentoonstelling IDENTITIES toont Blokland twee nieuwe werken. Hierin staat de rol van het museum als producent van ‘cultuur’ centraal en zoomt zij in op de representatie van koloniale een postkoloniale geschiedenissen.

Sara Blokland

Blokland studeerde aan de Rietveld Academie (BA in fotografie) en het Sandberg Instituut (MFA) en behaalde een MA in film- en Photographic studies aan de Universiteit Leiden. Haar werk is o.a. geëxposeerd in Kumho Museum  in Seoul Gallery Lmak-projects, New York, het Stedelijk Museum en het Museum van moderne kunst (Arnhem, Nederland). Het maakt deel uit van verschillende particuliere en openbare collecties: de ABN AMRO Collectie, de Rabobank Collectie, het Museum voor Schone Kunsten in Houston en het Haags Gemeentemuseum. Blokland was ook de fotograaf en redacteur van het boek ‘van Waarde’ [of Value] (2008), van de publicatie The Surinaamse politie kapel (2009) en co-editor en initiatiefnemer van het boek Unfixed Photography and Post-Colonial Perspectives in Contemporary (2012).

Identiteit van Afro-Caribische jongeren in postkoloniale wereld

In het werk van fotograaf en filmmaker Kevin Osepa (1994, Curaçao) draait het vaak om de identiteit van Afro-Caribische jongeren. Een wereld waarin de realiteit van het dagelijks leven en de magische wereld van de Caribische religie Brua naast elkaar bestaan. In IDENTITIES zijn onder andere de film Watamula en de installatie Riku van zijn hand te zien. Hierin verbindt Osepa deze werelden met ideeën rondom masculiniteit en gender in de Curaçaose en Nederlandse samenleving.

De thema's die hij onderzoekt hebben vaak een autobiografische basis, maar verbinden zich al snel met wezenlijke maatschappelijke vraagstukken over een collectieve identiteit en de rol van gender. In de tentoonstelling IDENTITIES toont Osepa drie verschillende werken waarin hij reflecteert op de rol van religie, masculiniteit en de perceptie van gender.

Kevin Osepa  

In 2017 studeerde Osepa af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en werd genomineerd voor de  Steenbergen Stipendium en de ING Award. Er verschenen verschillende artikelen over zijn werk in o.a. Trouw en Volkskrant Magazine. In 2018 werd hij de jongste kunstenaar ooit die werd genomineerd voor de prestigieuze Volkskrant-kunstprijs.

Reflectie op Joods-Caribische familiegeschiedenis

Beeldend kunstenaar, schrijver en visueel onderzoeker Rachel Morón (1995, Curaçao) reflecteert met haar werk op haar Joods-Caribische familiegeschiedenis. Door middel van foto’s uit familiealbums uit Curaçao en New York, audio opnames over de gevonden Jiddische brieven en eigen beeldmateriaal vertelt Morón in twee bijzondere collages over een geschiedenis van vluchten, antisemitisme en de opbouw van een nieuw bestaan in de Cariben.

Rachel Morón

Door middel van schrijven, fotografie en onderzoek, kijkt Morón kritisch naar de systemen waarbinnen de verhalen en familiegeschiedenissen worden verteld en vastgelegd en richt ze zich op thema's als identiteit en zelfrepresentatie. In de tentoonstelling IDENTITIES toont Morón werk waarin ze verder ingaat op haar eigen familiegeschiedenissen. Het werk gaat over hoe zij na hun vlucht uit het 20e -eeuwse Europa voor het opkomend antisemitisme in een koloniale samenleving terecht kwamen. Rachel Morón behaalde haar BA in Fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in 2017 en is momenteel een MA-kandidaat bij het Design Curating and Writing programma van Design Academy Eindhoven.

Dekoloniaal herinneren

Performance dichter en beeldend kunstenaar Quinsy Gario (1984, Curaçao) richt zich op ‘dekoloniaal herinneren’. In IDENTITIES toont Gario twee opstellingen waarin hij objecten uit de museumcollectie combineert met film en persoonlijk verzamelde objecten uit onder andere Curaçao en St. Maarten. Hierbij gaat hij in op de gewelddadige koloniale verhoudingen en hoe en door wie kennis hierover wordt doorgegeven.  

Quinsy Gario

Quinsy Gario (1984, St. Maarten) is beeldend kunstenaar en dichter. In zijn werk richt hij zich op de dekoloniale herinnering en verstoring. Zijn bekendste werk is ‘Zwarte Piet Is Racisme' hierin bekritiseerde hij de algemene kennis rond de racistische Nederlandse praktijk van Zwarte Piet. Voor de tentoonstelling IDENTITIES ontwikkelde Gario twee nieuwe werken waarbij hij wederom kritisch kijkt naar het koloniale en dekoloniale systeem. Ditmaal van kennisverwerving en over hoe we verhalen en ambachten doorgeven.

Gario studeerde Genderstudies aan de Universiteit van Utrecht, en behaalde zijn Master in Artistic Research aan de Koninklijke academie Den Haag. Hij won onder ander de Royal Academy Master Thesis prijs 2017, de Black Excellence Award 2016, de Amsterdam Fringe Festival Silver Award 2015, de Dutch Caribbean Pearls Community Pearl Award 2014 en de Hollandse Nieuwe 12 Theatermakers Prijs 2011. Hij is lid van de pan-Afrikaanse kunstenaarscollectief State of L3, een BAK-fellow 2017/2018, Humanity In Action Senior Fellow en momenteel onderzoeker bij de Advanced Performance And Scenography Studies in Brussel. 

https://www.wereldmuseum.nl/  

Datum:
16 januari 2020 / 30 april 2020
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0