Karsu Dönmez: Harper's Bazaars Woman of the Year 2023
Karsu Dönmez: Harper's Bazaars Woman of the Year 2023
Tijdens een memorabele avond in het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft mediamerk Harper's Bazaar de winnaars bekendgemaakt van de Women of the Year Awards. Zangeres Karsu Dönmez is verkozen tot Woman of the Year 2023.
De andere winnaars zijn Willemijn Verloop, Tess van Zalinge, Tania Kross en Corinne Goddijn-Vigreux. Eloise en Laurentien van Oranje wonnen de Publieksprijs. Het thema van dit jaar: verbinding.
Verbinding
2023 staat voor Harper's Bazaar in het teken van verbinding. In een tijd van politieke en maatschappelijke onrust en zorgwekkend oorlogs- en natuurgeweld is het belangrijk de verbinding te blijven zoeken en mensen en culturen bij elkaar te brengen. De Women of the Year Adviesraad heeft gekeken naar vrouwen die zich inzetten voor anderen en hun stem en talent gebruiken om mensen te raken en dichter bij elkaar te brengen. Hoofdredacteur van Harper's Bazaar en voorzitter van de Adviesraad Miluska van 't Lam: "Door vrouwen te eren die dit jaar uitblinken in het verbinden van onderwerpen en mensen om van de wereld een betere, mooie plek te maken, spreken we niet alleen onze waardering en dank uit, maar reiken rolmodellen aan die andere vrouwen inspireren te verbinden en groot te dromen. Dat is onze missie met Harper's Bazaar Women of the Year"
Winnaars
Woman of the Year: Karsu Dönmez, zangeres, pianist, kookboekauteur
Internationaal: Willemijn Verloop, oprichter War Child Nederland, founding partner Rubio Impact Ventures
Rising Star: Tess van Zalinge, mode-ontwerper
Oeuvre: Tania Kross, mezzosopraan
Business: Corinne Goddijn-Vigreux, medeoprichter en CMO van TomTom
Publieksprijs: Laurentien van Oranje en dochter Eloise
WINNAARS
Woman of the Year - Karsu Dönmez
"Mijn levensdoel is dat ik iets kan betekenen voor een ander met muziek, kunst, eten en televisieprogramma's"
Na de allesverwoestende aardbeving in Turkije en Syrië was er één vrouw die met haar stem het verdriet dichterbij bracht en talloze mensen mobiliseerde om hulp te bieden aan de slachtoffers van de aardbeving. Karsu Dönmez werd hét gezicht van de hulp aan Turkije en Syrië. Ze haalt fondsen binnen, staat met haar Karsu Foundation de slachtoffers bij en zet zich met haar talenten in voor de verbinding van mensen over de hele wereld. Haar aanstekelijke energie staat symbool voor de verbindingskracht en liefde die nodig zijn in de wereld, júíst dit jaar.
Internationaal - Willemijn Verloop
"Mensenrechten worden niet gerespecteerd, de biodiversiteit verdwijnt. Als we niks doen, laten we een oneerlijk verdeelde en vervuilde wereld achter voor de volgende generatie, onze kinderen"
Al dertig jaar probeert Willemijn Verloop de wereld een beetje mooier te maken. Eerst met War Child, dat ze in 1995 oprichtte en waarmee ze kinderen in oorlogssituaties psychosociale hulp bood, zoals muziektherapie. En inmiddels al weer tien jaar met Rubio Impact Ventures waarmee ze bedrijven helpt die maatschappelijk impact willen maken. Verloop is een van die zeldzame ondernemers voor wie geld niet op nummer één staat. Ze is ervan overtuigd dat je maatschappelijke verandering kunt creëren met een financieel gezonde onderneming. Sterker nog, dat toont zij aan.
Rising Star - Tess van Zalinge
"Ik geloof dat een groot deel van de problematiek in de mode-industrie, met alle vervuiling, opgelost kan worden als je klanten meeneemt in een ontwerp. En ik geloof heel erg in werken met lokale producten"
Een jurk van duizenden euro's en duizenden grondstoffen slechts één keer dragen? Onzin, vond Tess van Zalinge toen ze in 2012 afstudeerde aan het Amsterdam Fashion Instituut. Haar specialiteit is duurzame mode die sexy is. Met haar ontwerpen laat zij zien dat je niet hoeft in te leveren op design of kwaliteit om een duurzame boodschap over te brengen.
Oeuvre - Tania Kross
"Als je een bepaalde muziek hoort, raakt die ons allemaal op dezelfde manier, want we zijn van binnen hetzelfde. En dat is mijn taak, om dat over te brengen"
Het is een bijzonder jaar voor Tania Kross: de mezzosopraan viert haar 25-jarig jubileum en werd dit jaar onderscheiden met de prestigieuze Johannes Vermeerprijs. In de muziekwereld is volgens haar genoeg plek voor iedereen. Daarom beschouwt ze het als haar missie om jonge vrouwen met een muzikale droom aan te moedigen. Kross zet zich in voor nieuw muzikaal talent. Zij hoopt op haar geboorte-eiland Curaçao een schouwburg te openen waar talentvolle jongeren hun talenten kunnen ontplooien.
Business - Corinne Goddijn-Vigreux
"We zitten in verschillende landen en iedereen brengt zijn eigen perspectief mee. Dat is belangrijk, anders blijf je in je eigen bubbel. Hoe meer meningen, hoe interessanter de dynamiek, hoe beter de resultaten"
Als medeoprichter en CMO van TomTom, een bedrijf dat kaarten en locatietechnologie produceert, is Corinne Goddijn-Vigreux een van de meest succesvolle vrouwen in Nederland. Zij zet zich in voor sociale mobiliteit van jongeren middels onderwijs. Met haar Codam College biedt ze jongeren een opleiding tot software engineer. Ook maakt zij zich sterk, als een van de 'Forbes top 50 vrouwen in tech' en van 'Women 50 over 50', voor meer vrouwen in de techwereld.
Publieksprijs: Laurentien van Oranje en dochter Eloise
Hoe komt de prijs tot stand?
Harper's Bazaar, onderdeel van multimediabedrijf Hearst Netherlands, maakt zich sterk voor ambitieuze vrouwen die streven naar de beste versie van zichzelf en die groot durven dromen. Iedere week nomineert Harper's Bazaar een Woman of the Week: een vrouw die een rolmodel is voor anderen en het verdient om in de spotlights te worden gezet. Aan het einde van het jaar wordt uit een selectie van deze genomineerden the Woman of the Year gekozen. Eerder al ging deze felbegeerde award naar grote namen als Eva Jinek, Sifan Hassan, Halina Reijn en Iris de Graaf. Dit jaar keek de redactie, bijgestaan door de Adviesraad, naar vrouwen die het verschil maken door onderwerpen en mensen te verbinden, om de wereld een beetje mooier, duurzamer, respectvoller en liefdevoller te maken, en anderen inspireren om dit ook te doen. Welke vrouwen leveren een positieve bijdrage voor meer verbinding, begrip en respect in de wereld?
Zes awards
Traditiegetrouw stelde de Adviesraad deze zomer een shortlist van 15 genomineerden op. Er zijn vijf categorieën: Rising Star, Oeuvre, Internationaal, Business en Woman of the Year. De vijf uiteindelijke winnaars werden gekozen door de redactie, in overleg met de Adviesraad. Eloise en Laurentien van Oranje, winnaars van de zesde prijs, de Publieksprijs, werden gekozen door het publiek dat haar stem kon uitbrengen.
In het bijzijn van 100 genodigden, beslissers op het gebied van cultuur, media, sport, kunst, mode en andere pijlers van Harper's Bazaar, werden de zes winnaars op woensdagavond 15 november feestelijk gehuldigd. Iedere winnaar kreeg een award, een digitale cover en een interview in het magazine; de Woman of the Year 2023 kreeg de printcover en een extra uitgebreid artikel. Elke award werd uitgereikt door iemand die veel de winnares betekent, en haar of zijn komst was voor de winnares(sen) een verrassing. Karsu kreeg bijvoorbeeld de Woman of the Year award uitgereikt door Gunay Uslu, demissionair staatsecretaris voor Cultuur en Media.
Women of the Year Adviesraad
De Women of the Year Adviesraad adviseert bij de totstandkoming van de shortlist van 15 genomineerden. Alle twaalf leden van deze raad zijn uitblinkers in hun vakgebied. Naast hoofdredacteur Miluska van 't Lam en adviseurs als uitgever Das Mag Marscha Holman en sociaal entrepreneur Naz Kawan, bestaat de Adviesraad uit zangeres en televisiemaker Giovanca Ostiana, Business CEO van Action Hajir Haji, ondernemer en investeerder Heleen Dura Van Oord, ballerina Igone De Jongh, ontwerper en founder Wandler Elza Wandler, model Gia Bab, presentatrice Simone Weijmans, hoogleraar leiderschap Janka Stoker en actrice en producent Bracha Van Doesburgh.
Harper's Bazaar: voor wie durft te dromen
Harper's Bazaar is hét mediamerk voor de stijlvolle, ambitieuze vrouw. De iconische titel kent sinds negen jaar een Nederlandse editie, uitgegeven door Hearst Netherlands. Het tijdschrift, onder leiding van hoofdredacteur Miluska van 't Lam, groeit en breidt haar activiteiten uit: online, events, een podcast en sinds ruim een jaar de Harper's Bazaar Business Club waar like-minded vrouwen uit verschillende branches met elkaar connecten en hun kennis en netwerk vergroten. Onder meer door middel van inspirerende talks, netwerkborrels en een maandelijkse nieuwsbrief met speciaal gecreëerde content halen de leden het beste uit zichzelf en hun carrière.
Over Hearst Netherlands
Hearst Netherlands telt 170 gepassioneerde medewerkers die samen met een extern netwerk van contentmakers, influencers, fotografen en digitale specialisten elke dag werken aan en voor topmerken als Harper's Bazaar, ELLE Decoration, Cosmopolitan, Women's Health, Quote, National Geographic, Quest, Men's Health en Runner's World. Voor deze merken wordt toonaangevende en hoogwaardige, betekenisvolle (branded) content gecreëerd die inspireert en mensen in beweging brengt. Hearst Netherlands innoveert, informeert en inspireert en gelooft in lef, plezier en optimisme en in de behoefte aan positieve verandering.
Afbeeldingen: 1) poster, 2) algemeen beeld, 3) Karsu Dönmez, 4) Willemijn Verloop, 5) Tess van Zalinge, 6) Tania Kross, 7) Corinne Goddijn-Vigreux, 8) Laurentien van Oranje en dochter Eloise. Fotografie Rachel Ecclestone