Keith Haring – Amsterdam Notes | Stedelijk Museum Amsterdam
Keith Haring – Amsterdam Notes | Stedelijk Museum Amsterdam
Langer dan twee vrachtwagens en meer dan dertig jaar niet getoond. Amsterdam Notes is een van de grootste museumstukken van kunstenaar en activist Keith Haring en dit werk hangt vanaf 26 mei in de erezaal van het Stedelijk, de IMC-zaal.
Dankzij zijn herkenbare en toegankelijke stijl blijft Haring populair. Zijn geëngageerde werk behandelt vaak sociale en politieke thema’s als oorlog, racisme, drugs en aids, die nog altijd resoneren bij veel mensen.
Fantasierijke monsters
De 38-meter lange tekening met de titel Amsterdam Notes maakte de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring in 1986 speciaal voor zijn eerste museale tentoonstelling, in het Stedelijk. Het werk is in vele opzichten uniek in vergelijking met ander werk van Haring. De zwarte inkttekening met een omlijsting van rode acrylverf is waarschijnlijk een van zijn grootste museumstukken. De typerende afbeeldingen van blaffende honden, dansende poppetjes en stralende baby's zijn vervangen door fantasierijke monsters en kolossale dieren. Tussen deze wezens dansen, vrijen, vliegen en springen menselijke figuren. Anders waar de Amerikaan om bekend staat, is de compositie ruimtelijk en minder beeldvullend. De getekende vissen zijn waarschijnlijk een speelse knipoog naar de Nederlandse achternaam van de Amerikaan. Amsterdam Notes laat een andere kant van Haring zien en markeert zijn weg naar wereldfaam.
Terug op de plek waar het begon
Voor de tentoonstelling in het Stedelijk wilde de nog vrij onbekende Keith Haring niet alleen zijn bestaande werken ophangen, maar wilde hij ook nieuw werk maken waaronder de Amsterdam Notes. Daarnaast beschilderde hij een groot doek dat als velum boven de monumentale trap hing en creëerde hij een enorm zeemonster op de gevel van het toenmalige museumdepot (op het huidige terrein van de Centrale Markthallen). Dit laatste werk werd in 2018 weer voor iedereen zichtbaar toen de gevelplaten voor de muurschildering werden verwijderd. Samen met twee andere grote werken uit de collectie hangt de tekening Amsterdam Notes straks weer op de plek waar het allemaal voor Haring begon.
'Amsterdam Notes' is onder de kunstkenners een hedendaags tapijt van Bayeux en voor Keith Haring-fans een heilige graal. Werk op papier is fragiel en hangt daarom vaak kort in het museum. Meer dan dertig jaar geleden was de tekening voor het laatst te zien. Zo'n uniek moment breekt daarom niet snel weer aan. Deze zomer staat in het Stedelijk de deur van de schatkamer op een kier!’
— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam