Kunstenaarskoppel bewoont Marres tijdens tentoonstelling Intimate Geographies

Kunstenaarskoppel bewoont Marres tijdens tentoonstelling Intimate Geographies

Tijdens de tentoonstelling Intimate Geographies, van de Libanese kunstenaars Charbel-joseph H. Boutros en Stéphanie Saadé, bewonen twee personen Marres. Sporadisch verschijnt dit kunstenaarskoppel in de huiselijke omgeving waarin het kunstencentrum is omgetoverd; je zou ze zomaar kunnen aanzien voor bezoekers. Door de onhandigheid van hun handelingen en gedrag valt hun aanwezigheid echter op. Wat is het doel van de raadselachtige rituelen — van telefoontjes tot dutjes — die ze uitvoeren?

Thuis

Onder invloed van de coronapandemie is het begrip ‘thuis’ volledig ontwricht: het kantoor, de studio, de winkels, de musea, de restaurants en de cafés nodigen zichzelf symbolisch of virtueel uit in onze huizen. Thuis is niet meer de aangename fysieke en mentale ruimte die het vroeger was; het is ook een plek geworden van eindeloos wachten. In de kamers van Marres presenteert Intimate Geographies verschillende ervaringen en omgevingen, waaronder een aangelegde tuin vol planten die het koppel had in hun voormalige huis in Beiroet, een woonkamer waar de twee een alledaagse discussie voeren op een bank die uitkijkt op een merkwaardig golvend tapijt en een eetkamer waar ze samen lunchen, omringd door geborduurde gordijnen uit een andere tijd en ruimte. Beetje bij beetje infiltreren de bezoekers het persoonlijke en professionele leven van dit kunstenaarsduo.

Stéphanie Saadé:

“We spraken voor het eerst over ‘thuis’ als thema voor deze tentoonstelling in 2019; voordat er in ons land een volksopstand kwam, een devaluatie van de Libanese pond, een hyperinflatie, een wereldwijde pandemie en een dodelijke explosie — om er maar een paar te noemen. Kortom, voordat ‘thuis’ een nieuw begrip werd. Maar het concept groeide ook met dit proces mee. We vonden het nog steeds legitiem om het verder te ontdekken, ongeacht wat er bij onze tentoonstelling van zou worden.”

Charbel-joseph H. Boutros:

“Ons doel was om een vervreemdende situatie te creëren, waarin bezoekers zich afvragen of ze op een tentoonstelling zijn of in een huis. We wilden deze grens vervagen en kwamen met het idee om twee personen in de tentoonstelling te laten wonen; twee kunstenaars die wonen en werken in het huis. Ze bereiden een belangrijke tentoonstelling voor en krijgen telefoontjes van onder andere galeriehouders. Deze kunstenaars zijn niet onze alter ego’s, maar natuurlijk zijn ze wel gemodelleerd naar onze ervaringen en voeren ze onze gesprekken. Langzaamaan beseffen de bezoekers dat ze bij iemand thuis zijn beland.”

Tijd en geheugen

De relatie tussen tijd en geheugen is een terugkerend thema in H. Boutros’ en Saadé’s werk. Saadé: “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in een speelse benadering van tijd in plaats van de traditionele, lineaire kijk. Mijn werk is bedoeld als mogelijkheid om elementen uit het verleden terug te brengen en ze te verweven met het heden.” H. Boutros: “Een belangrijk element in mijn installaties, sculpturen en performances is het idee van ‘abstractie met een lading’: ik neem een materiaal, bijvoorbeeld een video, blok marmer, of een schoen en ik laad het op met een unieke ervaring.”

The Encounter of the First and Last Particles of Dust

Tijdens Intimate Geographies luncht het koppel dagelijks in de eetkamer tussen het kunstwerk The Encounter of the First and Last Particles of Dust, geborduurde gordijnen afkomstig uit het ouderlijk huis van Saadé. De borduursels tonen 37 van de belangrijkste routes die de kunstenares in Libanon aflegde van 1995 tot 2001, zoals reizen tussen o.a. haar huis en de huizen van vrienden en familieleden. Deze periode valt samen met de nasleep van de Libanese Burgeroorlog. In deze met dikke draad gestikte paden zijn persoonlijke herinneringen verweven met de geschiedenis van het land.

Geography and Abstraction

In de tentoonstelling is de vloer van de woonkamer in Marres volledig bedekt met een tapijt, dat hier en daar eigenaardige uitstulpingen vertoont. Dit kunstwerk Geography and Abstraction van H. Boutros vertaalt het gewicht van Marres-directeur Valentijn Byvanck in betonnen buizen, geplaatst onder een tapijt. Zijn lichaam wordt zo een abstracte sculptuur; een portret van een man en een instituut. Tegelijk vormt het ook een nieuw landschap waar bezoekers op kunnen lopen en liggen.

Meer informatie en tickets

Lees meer over Intimate Geographies op www.marres.org en boek hier ook je ticket.  

https://marres.org/

Datum:
9 juni 2021 / 15 augustus 2021
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0