Making Things Happen: Jonge kunstenaars in dialoog II

Ter ere van het Amsterdam Art Weekend 2017 heeft The Merchant House Elsa Tomkowiak en Mary Sue gevraagd het gebouw waar de galerie gevestigd is, rijk aan symboliek uit de Gouden Eeuw, te interpreteren als een hedendaagse openbare ruimte.

Door zowel parodistische technieken als serieuze kunstpraktijken toe te passen, geven ze – Tomkowiak als schilder en Mary Sue met video, sculptuur en fotografie – de topografie van het interieur een uitdagende, provocerende face lift. En daarmee stellen de kunstenaars, ieder afzonderlijk en nadrukkelijk in verhouding tot hun eigen kunst, het onderliggende thema van de TMH cyclus Making Things Happen: Jonge kunstenaars in dialoog aan de orde: Hoe vindt een jonge kunstenaar haar plaats in de geschiedenis van een kunst medium? In het geval van Mary Sue en Tomkowiak, verwijst de vraag naar performance en het performatieve gebaar in de creatie van kunst.

Keurig dienstmeisje

Mary Sue grijpt de kans haar aangenomen identiteit maximaal uit te buiten, en dost zich uit als een keurig dienstmeisje die de overbekende meubels en ornamenten oppoetst van een burgerlijk Amsterdams herenhuis. Tomkowiak is erop gebrand een dramatische entree te maken en de conventies van het werken met verf te buiten te gaan, en introduceert een geest van vrijheid en vrijgevigheid in de ruimte. Als Franse kunstenaars van dezelfde generatie met eenzelfde artistieke achtergrond hebben Tomkowiak en Mary Sue hun werk getoond in meerdere solo- en groepstentoonstellingen. Ze zien het als hun missie om te experimenteren:

Elsa Tomkowiak (1981, Frankrijk) zoekt al vanaf het begin van haar studie aan de ENSA in Dijon naar de meest radicale manieren van schilderen. Haar vroegste kleur-interventies weerspiegelden haar voorkeur voor het open gebaar en fluorescerende kleuren met een persoonlijke draai; ze waren uitgevoerd in de sneeuw en op grote oppervlakken van vinyl, opgehangen boven industrieel afval. Werkend met kwasten zo groot als bezems ontwikkelde ze een methode om lagen meerkleurige verf aan te brengen op doorschijnende en solide banen van plastic plaatmateriaal, of op massieve bollen die kunnen worden gedraaid om het licht te sturen en de ruimte te herstructureren. Onder haar recente opdrachten en werk in residenties vallen een zwembad (Mönchengladbach), een operahuis (Nantes), een abdij (Angers), twee bruggen (Saint-Gervais, Quebec), de glazen wintertuin van een kuuroord (Pougues-les-eaux) en landschapsarchitectuur tijdens belangrijke stads-evenementen (Offenbach am Main, Amiens, Verdun).

Mary Sue verklaart dat ‘het Andere’ al met onszelf begint, dat ze ergens tussen 1979 en nu geboren is, en dat haar geslachtelijke identiteit wel eens vrouwelijk of science (wat ook verwijst naar haar uitmuntende geschooldheid in de natuurkunde) fiction kan zijn. Onder haar artiestennaam werkt ze aan een nietsontziende loopbaan (naast haar afstuderen aan de ENSA in Dijon) waarin ze optreedt in eigen video’s, décors en kostuums maakt, boeken en posters, maar ook sculpturen, installaties en fotografie – alles vervaardigd met een oog voor perfectie – eigenhandig en altijd rondom de wapenfeiten van de briljante, fictieve Mary Sue. Volgens mede-curator Hubert Besacier, treffen we haar aan in situaties – of het nu galerie tentoonstellingen of een uitstalling in een Nike winkel is – die ‘totaal wanhopig en daarom hilarisch’ zijn. Mary Sue’s vernuftige kijk op kindertijd en verlies, La Flotte, kon deze zomer wanhopig ronddrijvend worden gezien op de rivier in Amiens, Frankrijk, voor het Art, villes et paysage festival.

Spel met kleur 

Wervelend langs de muren, vloeren, ramen, plafonds en terrassen van TMH met een urgentie in hun aanpak, construeren beide kunstenaars een verkennend spel met kleur als een culturele waarde. Zelfverzekerd en kundig in het gebruik van hun medium, zijn ze in staat een unieke artistieke uitwisseling tot stand te brengen die de toeschouwers uitnodigt mee te doen en plezier te hebben. De relationele en artistieke aspecten van hun dialoog zijn echter zowel werkelijk als illusoir; en geven zo intieme doorkijkjes op het tekortschieten van hedendaagse omgangsvormen en relaties.

The Merchant House

The Merchant House presenteert hedendaagse kunst in een programma van gecureerde projecten, ondersteunt door de verkoop van kunst. Het is in 2012 opgericht door Marsha Plotnitsky, artistiek directeur, als een moderne kijk op de Amsterdamse traditie van de koopman.

Het programma streeft ernaar bijdrage te leveren aan de loopbanen van belangrijke kunstenaars, deel te nemen aan de internationale kunsthistorische discussie en een levendige culturele dialoog in de stad Amsterdam te stimuleren. TMH toont werk van internationale en Nederlandse vernieuwers, waaronder Henk Peeters, Jan Schoonhoven, André de Jong, Chuck Close, Carolee Schneemann, Hilarius Hofstede, Craigie Horsfield, Judit Reigl en Pino Pinelli.

Iedere tentoonstelling gaat vergezeld van een programma van culturele evenementen en interdisciplinaire onderzoeksbijeenkomsten, en uitgebreide catalogi ter documentatie.

Curators en bijdragers aan de catalogus: Marsha Plotnitsky, oprichter en artistiek direc­teur van TMH, en kunstcriticus Hubert Besacier

Evenementen:

Amsterdam Art Weekend: vrijdag 24 t/m zondag 26 november

Tentoonstellingsopening: vrijdag 24 november, 17:00-21:00 TMH Talk: zaterdag 16 december, 15:00-17:00

Catalogus presentatie: vrijdag 26 januari, 19:00-21:00

 

TMH Special voor het Amsterdam Art Weekend:

De films van Carolee Schneemann
Zondag 26 november, 12:00-14:00
Screening en een paneldiscussie onder leiding van Dr. Marga van Mechelen (hoogleraar Moderne en Hedendaagse Kunst, UvA)

Wilt u komen, meldt u dan alstublieft aan:
invitations@merchanthouse.nl

Toegang tot de tentoonstellingen en evenementen in The Merchant House is gratis
The Merchant House is een trotse supporter van www.flagofcompassion.com

Datum:
24 november 2017 / 28 januari 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0