Museum Prinsenhof Delft zet invloedrijkste vrouw uit de zeventiende eeuw – Amalia - in de schijnwerper

Museum Prinsenhof Delft zet invloedrijkste vrouw uit de zeventiende eeuw – Amalia - in de schijnwerper 

Een enerverend en meeslepend levensverhaal. In Amalia. Ambitie met Allure treedt Amalia van Solms (1602-1675) uit de schaduw van haar man en plaatst Museum Prinsenhof Delft haar voor het eerst in de schijnwerpers.

De jonge Amalia, gravin van het Duitse Solms-Braunfels, belandt door een speling van het lot in 1621 in Den Haag. Haar huwelijk met stadhouder Frederik Hendrik van Oranje maakt haar in één klap de belangrijkste vrouw van de Republiek.

Dynastieke strategie 

In de tentoonstelling wordt de rol en politieke invloed van Amalia duidelijk zichtbaar, zo ook de unieke positie die zij als vrouw destijds met verve vervult. Centraal staan de dynastieke en politieke strategie die Amalia uitstippelt, de beeldcultuur die ze hiervoor inzet en het ontstaan van de Oranjezaal. Diverse unieke en persoonlijke objecten vertellen Amalia’s levensverhaal, vanaf haar aankomst in de Republiek tot haar begrafenis in 1675 in de Nieuwe Kerk in Delft. Waan je in haar leven en ontdek het onbekende verhaal van een van invloedrijkste vrouwen van de 17de eeuw: een staatsvrouw met allure!

Zeven A’s 

Het verhaal van Amalia wordt op een toegankelijke en hedendaagse manier verteld aan de hand van zeven A’s, die Amalia’s persoonlijkheid, ambitie en strategie illustreren: Avontuurlijk, Aanwezig, Aanzien, Autoritair, Assertief, Atypisch, Aanhouder. Deze A’s vormen als universele waarden het raamwerk van de tentoonstelling. Als naamgeefster van onze huidige prinses Amalia heeft ze nog steeds een sterke verbinding met het heden. Persoonlijke objecten zoals haar met zilver gedecoreerde bijbel uit de collectie van Koninklijke Verzamelingen en alledaagse gebruiksvoorwerpen met beeltenissen van het stadhouderlijk echtpaar zijn te zien. In de tentoonstelling komen diverse bijzondere portretten, schilderijen en andere objecten van Amalia en Frederik Hendrik samen, waaronder stukken die nog niet eerder in deze context aan het publiek getoond zijn. 

De powervrouw Amalia

Amalia vormt samen met Frederik Hendrik hét powerkoppel van de zeventiende eeuw; ze zijn invloedrijk in Europa en razend populair bij alle lagen van de bevolking. Met gevoel voor diplomatie bespeelt Amalia de politiek in Europa en brengt tegelijkertijd het hofleven in Den Haag tot grote hoogte. Op zeer strategische wijze beïnvloedt Amalia blijvend het verloop van de geschiedenis van de Republiek en huis Oranje-Nassau, onder andere door het sluiten van uitermate gunstige huwelijksallianties voor haar kinderen. Na het overlijden van Frederik Hendrik ontpopt Amalia zich tot een ware staatsvrouw, die het aanzien van haar hof als cruciaal ziet om de positie en macht van het huis Oranje-Nassau te versterken.

Beeldcultuur als krachtig middel

Bepaalde rollen en eigenschappen die in haar tijd als ‘typisch’ vrouwelijk worden gezien, gebruikt Amalia in haar voordeel. En boven alles weet Amalia de kracht van beeld goed te benutten. Beeld in de vorm van portretten, paleizen met luxegoederen en vorstelijke allure. Beeld in de vorm van zelfpresentatie en een toonaangevende kunstcollectie. Amalia is een groot bewonderaar en verzamelaar van Aziatische kunst en in hiermee in Europa een echte trendsetter. Amalia’s beeldcultuur bereikt een climax in haar laatste levensfase met haar weduwecultus en de totstandkoming van de Oranjezaal in Huis ten Bosch.

Activiteiten bij de tentoonstelling

Ter gelegenheid van de tentoonstelling organiseert Museum Prinsenhof Delft onder meer drie interactieve en inspirerende museumavonden op vrijdag, instaprondleidingen op de zondagmiddag en een lezing over Amalia van Solms door conservator Julia van Marissing. Families kunnen tijdens de herfstvakantie een bezoek aan de tentoonstelling combineren met de theatervoorstelling 'Wie jij dAn wel niet bent' van theatergroep de zAAk A.

Amalia. Ambitie met Allure wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Delft, Prins Bernhard Cultuurfonds, H.A. Schadeefonds en De Laatste Eer.

Foto: Huwelijksportret Amalia van Solms, 1620-1630, Michiel Jansz. van Mierevelt, collectie Museum Prinsenhof Delft 

https://prinsenhof-delft.nl/

Datum:
16 september 2022 / 8 januari 2023
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0