Next Level: Jonathas de Andrade - Staging Resistance | FOAM Amsterdam

Next Level: Jonathas de Andrade - Staging Resistance | FOAM Amsterdam

De Andrade vertelt een verhaal dat alleen kan worden gehoord als je luistert met al je zintuigen.

Foam presenteert de 6e editie van de serie Next Level, dit keer met kunstenaar Jonathas de Andrade (Maceió, Brazilië, 1982). Andrades werk is visueel aantrekkelijk én kritisch. Het komt vaak tot stand in samenwerking met bevolkingsgroepen die minder worden gezien en gehoord in het maatschappelijk debat. De Andrade weet hiermee op een speelse wijze aandacht te vragen voor actuele thema’s, zoals sociale en economische ongelijkheid en onevenwichtige machtsverhoudingen. Deze zitten diepgeworteld in zijn thuisland Brazilië, maar spelen ook in de rest van de wereld.

Nordeste

Het werk van Jonathas de Andrade is diepgeworteld in de Nordeste, de noordoostelijke regio van zijn geboorteland Brazilië. De regio is vruchtbaar en de havenstad Recife is al sinds de koloniale tijd een belangrijk handelsknooppunt. In de Nordeste leven veel oorspronkelijke bewoners en het heeft een grote biodiversiteit, maar het land wordt vaak uitgebuit en haar rijkdommen zijn ongelijk verdeeld.
De Andrade richt zich op sociale, economische en raciale ongelijkheid die aan de basis liggen van de Braziliaanse politiek. Door samen te werken met gemeenschappen die in de regio wonen, versterkt hij de verhalen van degenen die minder worden gezien. Door zich te richten op lokale verhalen over identiteit en collectiviteit, bevraagt De Andrade op speelse wijze de scheve machtsverhoudingen die gemarginaliseerde gemeenschappen in Brazilië – en de wereld in het algemeen – beïnvloeden.

Machtsdynamiek

De Andrade ensceneert sociale experimenten op plekken waar een dergelijke machtsdynamiek speelt. Voor de beelden in deze tentoonstelling werkte hij samen met arbeiders van een suikerraffinaderij, met een gemeenschap van dove en slechthorende mensen op het Braziliaanse platteland en met de oorspronkelijke bewoners van het fel betwiste Kayapó Menkragnoti-gebied. Voor zijn nieuwste werk, dat in Foam in première gaat, werkte hij samen met de vrouwen van Tejucupapo. Jaarlijks herbeleven zij de strijd tegen de Nederlandse kolonisten, die in 1646 in hun dorp plaatsvond.

Verhalen vertellen

Fotografie, film en installatie worden niet alleen gebruikt om gebeurtenissen vast te leggen, maar fungeren ook als een methode om visuele verhalen te vertellen. De Andrade ontrafelt de geschiedenis die in het land verborgen ligt door middel van speelse en soms ronduit activistische performances. De vaak geënsceneerde en losjes gescripte 'documenten' zweven ergens tussen feit en fictie. Ze vertellen ons verhalen die zijn verteld en naverteld, reizend en evoluerend met de tijd.

Taal speelt een belangrijke rol in het oeuvre van De Andrade. Hij combineert fotografie en video vaak met tekst en onderzoekt hoe we betekenis internaliseren door onze geletterdheid. Hij laat zich inspireren door oude encyclopedieën, leesmethodes en gebruiksaanwijzingen. Hij wijst ons erop hoe taal bestaande sociale constructies in de maatschappij bestendigt. Door verbale en visuele typologieën te herkennen, te isoleren en te herschikken, vertelt De Andrade een verhaal dat alleen kan worden gehoord als je luistert met al je zintuigen.

Recife 

Jonathas de Andrade woont en werkt in Recife, in de Nordeste-regio van Brazilië. In 2013 werd hij geselecteerd als Foam Talent. In 2019-2020 maakte zijn werk O Peixe (De Vis) deel uit van de internationaal reizende Foam-tentoonstelling On Earth - Imaging, Technology and the Natural World. De Andrade heeft solotentoonstellingen gehad in vooraanstaande instellingen, waaronder het Museu de Arte de São Paulo (2016-17); The Power Plant, Toronto (2017); New Museum, New York (2017); en het Museum of Contemporary Art, Chicago (2019). Zijn werk zal te zien zijn in het Braziliaanse paviljoen van de Biënnale van Venetië in 2022.

https://www.foam.org/nl  

Datum:
14 januari 2022 / 10 april 2022
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0