Planet Hype in MOTI, Museum of the Image

Hypes beheersen ons leven en onze media. Hoe groot of klein ze zijn maakt niet uit. Ze zijn er ineens en ze verbinden ons, mensen, in een verwarrende wereld waar we het wereldnieuws amper meer kunnen filteren, social media ons oproepen tot engagement en reclamebureaus via hypes de supermarktenoorlogen uitvechten.

Een paar voorbeelden: de Ice Bucket Challenge, Je suis Charlie, de Harlem Shake, #BringBackOurGirls, de Selfie Olympics en Kony 2012. De tentoonstelling Planet Hype laat het allemaal zien. De hype in een wereld die meer en meer draait om media, het delen van beelden, het verspreiden van nieuws en het oneindig browsen van nieuwtje naar nieuwtje. En dan is er opeens de hype. Die beheerst plotseling alles.

100 hypes

Vanaf onze smartphones kijken we mee, via onze Youtube account maken we filmpjes en op social media delen we ineens allemaal hetzelfde. Soms zijn hypes slimme marketingstunts van reclamemakers, dan weer zijn het toevallige fenomenen die Facebook en Twitter overnemen, vaak is het ook een vrolijke volkssport die mensen even afleidt.

Maar wat is nu precies een hype? En hoe belangrijk zijn ze voor ons leven, de publieke opinie? Is het nieuw engagement of is het gewoon vermaak? In Planet Hype passeren 100 hypes uit de media de revue. Met nieuw en bestaand werk uit de hedendaagse kunst wordt gereageerd op hypes en op ons gedrag naar aanleiding van hypes.

Foto’s delen

In onze mediamaatschappij is het delen van foto’s de gewoonste zaak van de wereld. In enkele uren wordt een foto wereldnieuws. Het is een van de sterkste manifestaties van de beeldcultuur. We worden ermee overspoeld. MOTI, Museum of the Image onderzoekt  die beeldcultuur en stelt daarbij de vraag: wat doe jij met beeld en wat doet beeld met jou? En werk je ongemerkt mee aan de hype?

Bijdragen zij er van: Aziz Bekkaoui, Constant Dullaart, Frank Schallmaier, Niels Schrader, Bahram Sadeghi, Benedikt Wöppel, Teyosh, Ruiter Janssen en Stefan Schäfer, Emily West & Selby Gildemacher.

Foto 1: Benedikt Wöppel, foto 2: Bahram Sadeghi &Dikla Zeidler, foto 3 – 6 Aziz Bekkaoui. Alle foto’s gemaakt door Tim Eshuis.

Datum:
3 oktober 2015 / 13 maart 2016
Type activiteit:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0