T-shirt foto’s van Susan Barnett in Fotomuseum Den Haag

Voordat ik de foto’s van Werner Bischof in Fotomuseum Den Haag ging kijken, zag ik toevallig in restaurant Gember foto’s hangen van mensen in t-shirtjes, allen met de rug naar de fotograaf toe. Op de tafeltjes stonden bekertjes met zoutjes erin en mensen begonnen binnen te druppelen voor een Nieuwjaarsreceptie, niet van het Fotomuseum overigens.

Bij de tentoonstelling stond een introductietekst die ik even overschrijf, wel zo makkelijk. Sinds 2009 struint Susan Barnett (1951) wereldwijd de straten af op zoek naar t-shirts met een opvallende opdruk. Op zonnige dagen positioneert ze zichzelf op drukbezochte plekken, camera in de aanslag, om passanten te portretteren die met hun kleding laten zien waar ze voor staan.

Adverteren van persoonlijke idealen

Scherpe politiek uitspraken of geestige boodschappen zijn haar favorieten. Ze observeert, inventariseert en laat zien dat het ultieme vrijetijdskledingstuk betekenisvol kan zijn – als identiteits(uit)drager, sociologische verkenning of politiek-cultureel tijdsbeeld.

Jong, oud, man, vrouw, arm, rijk – met rechte rug adverteren de voorbijgangers hun politiek opvattingen, idealen, of persoonlijke mantra’s. Barnett fotografeert ze altijd gezien op hun rug, hun gezicht blijft verborgen. Zo formuleert de serie Not In Your Face een antwoord op de vraag of kleding, postuur en houding net zoveel over iemand kunnen vertellen als een gelaat of gezichtsuitdrukking.   

Barnetts fascinatie begon zo’n zo’n zeven jaar geleden in thuisstad New York, toen ze een jonge vrouw gehuld in een t-shirt met daarop een Afrikaans masker voor een stoplicht zag staan. Ze maakte een foto en was verbluft door de manier waarop het beeld de identiteit van de jonge vrouw prijsgaf, zonder haar gezicht te onthullen.

Boze bewoordingen

Sindsdien reist ze de wereld rond, van New York naar Berlijn, van Londen naar Kopenhagen, en naar Den Haag. De promenade van Venice Beach, Los Angeles, is een van haar favoriete hotspots. Vanuit hier vinden populaire uitdrukkingen, trending topics en kreten hun weg naar andere ruggen in de rest van de wereld.

Volgens de Amerikaanse fotograaf en voormalig galeriehouder zijn de boodschappen vandaag opvallend vaak anders van toon dan toen ze met het project begon. Zoveel optimistische slogans als ze zag na de verkiezing van president Barack Obama, zoveel boze verwoordingen en krachttermen ziet ze nu.

Het boek T: A Typology of T-Shirts is een verzameling van de portretten die Susan Barnett maakte tussen 2009 en 2016. Een selectie daarvan is te zien in de lounge van Gember. Het boek is onder andere verkrijgbaar in de bookshop van Fotomuseum Den Haag.

http://www.fotomuseumdenhaag.nl/

 

Datum:
17 december 2016 / 5 maart 2017
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0

Reacties

And custom t-shirts are definitely great tools to use custom shirts, since when the shirts are worn, they act like walking advertisements as well.