Thea Djordjadze - the ceiling of a courtyard | Wiels Brussel
Thea Djordjadze - the ceiling of a courtyard | Wiels Brussel
Speciaal voor de postindustriële architectuur van WIELS creëert Thea Djordjadze nieuw werk waarin ze niet alleen de formele en materiële aspecten van het gebouw onderzoekt en er vragen bij opwerpt, maar ook de institutionele context.
De Georgisch-Duitse kunstenares breidt zo haar rijke beeldtaal van sculpturaal schilderwerk en schilderkunstige sculpturen uit.
Interactie met de energieën van de ruimte
In haar artistieke praktijk vertrekt Thea Djordjadze (°1971, GE/DE) vanuit weloverwogen intuïtie. Haar sculpturen en installaties ontstaan uit haar onmiddellijke interactie met de actieve en latente energieën van de ruimte. De werken worden gemaakt volgens een procédé dat resoneert met de ruimte, soms beschouwend, soms vanuit een buikgevoel en als directe reactie op de omstandigheden ter plaatse. Beelden en ideeën uit literatuur, design, schilderkunst en architectuur – voornamelijk, maar niet uitsluitend uit het modernisme – voegen zich naadloos in Djordjadzes werk in en laten een subtiel spoor achter, als een getuigenis of teken dat ze het pad van de kunstenares hebben gekruist.
In-situ improvisatie
Voor deze tentoonstelling maakt Djordjadze een aantal nieuwe werken waarin ze niet alleen de formele en materiële aspecten van het WIELS-gebouw onderzoekt en er vragen bij opwerpt, maar ook de institutionele context. The ceiling of a courtyard bevat verschillende nieuwe producties, zoals een in-situ improvisatie waarvoor de kunstenares gebruikmaakt van haar eloquent vocabularium van sculpturale schilderijen en schilderkunstige sculpturen.
Curator: Dirk Snauwaert
Geassocieerd curatrice: Pauline Hatzigeorgiou
In samenwerking met: europalia georgia
Met de speciale ondersteuning van: Sprüth Magers
Afbeelding
Thea Djordjadze, Untitled, 2016. Glass, paint, 100 x 92 x 27 cm. Courtesy the artist and Sprüth Magers. © Thea Djordjadze / VG Bild-Kunst, Bonn. Photo: Timo Ohler.