Twee ‘mindblowing’ concerten in Grote Kerk Breda

Zondag 28 september zullen er twee concerten plaatsvinden in de Grote Kerk van Breda. Elk met een eigen, bijzondere klankbeleving. In het middagconcert spelen maar liefst 120 pianisten op 60 piano’s het minimalistische stuk Pianophasing.

Pianophasing is speciaal geschreven op de akoestiek van de Grote Kerk. Componist Kristoffer Zegers maakte gebruik van het fenomeen ‘faseverschuiving binnen de muziek’. In Engeland werd het door het publiek ervaren als Mindblowing. Tevens zal het stuk Phlaze gespeeld worden door ruim 100 blokfluitisten.

Quatre mains

De Nederlandse componist Kristoffer Zegers schreef Pianophasing voor 120 pianisten. De musici dienen daarbij quatre mains te spelen op in totaal 60 piano’s. Zegers kwam tot deze compositie toen hij het fenomeen faseverschuiving binnen de muziek bestudeerde. De Amerikaanse componist Steve Reich leverde het studiemateriaal in de hoedanigheid van zijn compositie Violinphasing. Nog meer bekend is diens standaardwerk met faseverschuiving Clapping.

Bol & Grosveld Piano’s in Tilburg sponsort dit project en maakt het mogelijk dat 60 prachtige piano’s in de grote Kerk worden opgesteld. De pianisten zijn van alle leeftijden. Er zijn zelfs pianisten uit Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten die een bijdrage leveren. Kristoffer Zegers schreef de compositie Phlaze voor een zeer groot blokfluitensemble. 60 blokfluitisten zullen voor een muzikale klankbelevenis zorgen.  

Canto Ostinato

Zondagavond wordt het Canto Ostinato van Simeon ten Holt gespeeld door 5 pianisten op 4 piano’s. De luisteraar wordt meegenomen op een reis van repetitieve klanken. Blokfluitensemble Praetoria uit Leiden speelt op deze avond voor de pauze het stuk Phlaze en werken van Schuyt, Rosenmüller en Sweelinck.

Canto Ostinato (doorgaande zang) is de meest bekende compositie van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (1923 – 2012). Invulling van textuur, kleur, dynamiek en de voor het stuk typerende herhalingen worden overgelaten aan improvisatie door de uitvoerenden. Contact tussen de pianisten tijdens de uitvoering is essentieel. Als in een gesprek communiceren zij met elkaar, geven ze elkaar de ruimte hun zegje te doen, en vallen ze elkaar bij. 

Dit leidt tot verrassende effecten. Door de unieke opzet van Het Kwintool is deze communicatie voor het publiek inzichtelijk. Dat maakt de concerten niet alleen tot een luister-, maar ook tot een visuele ervaring. 

Avondconcert, 19.30 – 22.00 uur: Canto Ostinato en Phlaze. Middagconcert, 16.00 – 17.00 uur: Pianophasing en Phlaze.

 

Datum:
28 september 2014

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0