De “Boom” in de Creatieve Industrie

Het lijkt wel Asterix en Obelix. “In het noorden is er een dorpje dat moedig weerstand biedt tegen de Romeinen”. Vertalen we de Romeinen naar de huidige economie, en maken we van dat dorpje Nederland, dan weten we ook wat de geheime toverdrank is: de creatieve industrie.

Het aantal banen in de creatieve industrie neemt sterk toe. Met name Dutch Design neemt veel arbeidsplaatsen op. In 2011 benoemde het Kabinet de Creatieve Industrie als een van de negen topsectoren om Nederland innovatiever te maken. Bedrijven worden ondersteund en in de wetenschap rond creative incentives wordt geïnvesteerd.

Nieuwe producten en diensten

De kracht van de sector zit in het vermogen om te innoveren en waarde te creëren: creatieve bedrijven ontwikkelen vernieuwende ideeën, producten, diensten, systemen, strategieën en werkwijzen. Deze bedrijven zijn in staat om complexe vraagstukken en maatschappelijke uitdagingen op manieren te bekijken, waar anderen nog niet aan hadden gedacht. Hierdoor ontwikkelen creatieve ondernemers nieuwe producten en diensten.

De creatieve sector bestaat uit ondernemers in

  De creatieve zakelijke dienstverlening: productontwerpers, architecten,  modeontwerpers, digital designers, grafisch vormgevers, fotografen, servicedesigners, design researchers etc.

  Media en entertainment: uitgevers, game ontwikkelaars, film-, televisie- en radiomakers, DJ’s, VJ’s etc.

Enige feiten en cijfers

De creatieve industrie ….

  Groeit al jaren sneller dan alle andere sectoren. De sector is verantwoordelijk voor 6 procent groei per jaar. Er zijn 43.000 creatieve bedrijven (5% van alle bedrijven in Nederland). 172.000 mensen werken er;

  Is wereldwijd nummer 1 in de export van creatieve diensten: 29,5%;

  Exporteert voor 10.527.000.000 dollar aan creatieve goederen;

  Staat wereldwijd op nummer 3 van creatieve output;

  Bestaat voor 66% uit zzp’ers;

  Heeft een productiviteit van 50.000 dollar per fte;

  En heeft een jaarlijkse omzet van 7.100.000.000 dollar (2% van het BBP)

Tags

Reageren