Houden de Chinezen ook van fair trade?

De import van cacao in China verdubbelde in de afgelopen vier jaar. Een nieuwe afzetmarkt voor producenten van chocola doemt op aan de Aziatische horizon. Ooit geïmporteerd in Europa als luxe product, lijkt nu in het verre oosten hetzelfde te gebeuren. En als alle Chinese consumenten een reep chocola als teken van welvaart gaan zien, kan een bonbon voor ons in Europa nog wel eens onbetaalbaar worden.

Mars opende niet voor niets een grote flagship store in Shanghai met een heuse Chinese Muur van chocola, waar veel bewoners en bezoekers een ‘choco-selfie’ kwamen maken. Wordt het dan weer een echte luxe om met Sint Nicolaas een letter cadeau te krijgen, als straks de prijzen de pan uit rijzen? Chocolade producent en fair trade promotor Tony’s Chocolonely krijgt er een uitdaging bij. Immers, de consument betaalt nu al een 25% premie op de basisprijs omdat het om fair trade chocola gaat.

Fair trade onder druk

Het bedrijf groeide de afgelopen jaren fors door een combinatie van slimme marketing, ethisch bewust ondernemen en een enthousiast team medewerkers. Omzetten van een miljoen euro per maand zijn dan sowieso reden voor een feestje. Want waar je in de kranten iets leest over Tony’s Chocolonely, steevast wordt de happy-clappy bedrijfssfeer aangehaald. Allemaal gelukkig omdat medewerkers elke dag een reep mee naar huis krijgen om weg te geven, en om de community van Tony’s liefhebbers te laten groeien.  Oprichter van het bedrijf is journalist Teun van de Keuken, die het project startte om kinderslavernij tegen te gaan. In het NRC van 7 december 2014 uit hij zijn twijfels of het bedrijf niet teveel bezig is met resultaat optimaliseren in plaats van het verwezenlijken van het oorspronkelijke doel om van de productie van cacao een fair trade te maken.

Goed voorbeeld doet volgen

Hetzelfde NRC-artikel geeft aan dat wij als consumenten 25% meer betalen voor een Tony’s Chocolonely reep, als fairtradeproduct, terwijl de boeren van de coöperaties in Ghana slechts 5% van de winkelprijs terugzien voor hun geleverde bonen. Als je daar de 1% fair tradebonus voor de coöperatie, 1% voor de fair trade Max Havelaar-licentie en 1% contributie aan de Tony’s Chocolonely Foundation voor sociale projecten bij optelt, kom je op 8% uit. Dan blijft 56% over als  de winstmarge voor winkelier en Tony’s. Het bedrijf wijt dit deels aan het achterblijven van de grote chocoladeproducenten waardoor het marktaandeel van fair trade wereldwijd op ongeveer 1% blijft steken. Tony’s Chocolonely wil dit aandeel laten groeien door aan de grote jongens het goede voorbeeld te geven, en als bedrijf succesvol te zijn op basis van het fair trade-principe.

Chinese fair trade

Tony’s Chocolonely neemt alle cacao bonen af bij enkele zorgvuldig geselecteerde coöperaties van cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. Het bedrijf hoopt dat ook andere producenten hetzelfde gaan doen en dat er zo een eerlijke markt en productieproces voor chocola kan ontstaan. Maar als een sterk toenemende vraag door Chinese bedrijven de prijs van cacao als grondstof zal doen exploderen, is het nog maar de vraag of kleine producenten als Tony’s Chocolonely hun ethisch reveil kunnen handhaven. De winstmarge zal sterk onder druk komen te staan als de omzet en afzetvolume minimaal gelijk moeten blijven. China heeft als wereldmacht de afgelopen jaren haar grip op grondstoffenmarkten als bij voorbeeld edele metalen verstevigd. Niets weerhoudt hen ervan om ook de toevloed van chocola zeker te stellen om de komende jaren de Chinese chocoholic tevreden en vooral gelukkig te houden. En als Tony’s Chocolonely haar toeleveranciers van nu 1.000 naar 1.500 boeren wil uitbreiden, zullen ze zeker de Chinezen tegenkomen en wellicht de Chinese markt moeten betreden. Benieuwd of het management van Tony’s Chocolonely het Chinese karakter voor fair trade al aan het oefenen is.

Nawoord

Tony’s Chocolonely heeft, onder meer naar aanleiding van de recente publicaties aangegeven iets aan de marge voor de boeren te gaan doen. Lees hun weerwoord en plannen.

 

 

Tags

Reageren

Reacties

In het stukje 'goed voorbeeld doet goed volgen' wordt verschillende informatie met elkaar verbonden, die niet bij elkaar hoort. Eerst wordt gesproken over welke percentages van de prijs van een Tony's reep waar terecht komt en dan wordt er gezegd, dat dit door het achterblijven van de grote producenten komt. Dat klopt natuurlijk niet. De grote producenten hebben geen invloed op wat Tony's doet met de opbrengst van hun repen.. Overigens beseffen ook de grote producenten steeds meer dat eerlijke prijzen, duurzaamheid en met name scholing van boeren van het grootste belang is om chocolade voor de toekomst veilig te stellen. Voor eerlijke en ook nog eens heerlijke chocolade is ook Fine Flavor chocolade een goede keus. Heeft niet altijd een keurmerk, maar is door direct contact met en educatie van boeren zeker wel eerlijk. Deze chocolademakers is het niet om hoge winstmarges te doen, maar om passie voor chocolade, cacao en smaak. Lees meer over Fair Trade en Fine Flavor: http://www.lekkertafelen.nl/kookschool/de-smaak-van-chocolade/