De Smaak van Europa

De Europese economie zit in het slop, maar onze luxegoederen vinden gretig aftrek in de BRIC-landen. Europa heeft het imago van kwaliteit, vakmanschap en luxe. De nieuwe rijken in deze landen pronken dan ook graag met Rolex-horloges of Louis Vuitton-tassen als symbolen van hun status en goede smaak. In de vroege negentiende eeuw was het niet veel anders. De empirestijl groeide in rap tempo uit tot internationale mode. Van Russische tsaren tot Amerikaanse presidenten: iedereen wilde deze extravagante nieuwe stijl - en daarmee een stukje Europese allure - in huis halen. Ligt hier een economische les voor het Europa van de toekomst? Moeten we ons toeleggen op het exporteren van De Smaak van Europa?

Then: Koninklijk
thuis

Griekse Romeinen De oorsprong van empire

Kun je met stijl en smaak een oorlog winnen? Waarschijnlijk niet. Maar de overwinnaars er uiteindelijk mee overwinnen door hen te vangen in het net van je eigen cultuur, dát kan wel. Kijk maar...

Lees meer

Rome in huis Keizerlijk voor iedereen

In het keizerrijk van Napoleon (1804-1815) kregen de Romeinse elementen van de mengcultuur van de Klassieke Oudheid juist hernieuwde nadruk. Dankzij die empirestijl heeft de self-made...

Lees meer

Het Witte Huis Paleis voor de president

De empirestijl vond gretig aftrek in zowel de jonge Verenigde Staten als Rusland. Architecten, meubelmakers en juweliers sprongen in op de vraag en zonden hun ontwerpen de wereld rond. Één van...

Lees meer

Now: Europa®

Europese stijl Goede smaak te koop

Duitse degelijkheid, Franse verfijning en Italiaans design: Europese producten vallen in de smaak buiten de grenzen van het continent. Europese makelij krijgt in Azië en Amerika al snel het predikaat...

Lees meer

Vergane glorie? Europa in verandering

Op de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in 1914 was Europa het culturele centrum van de wereld. Een eeuw later is daar weinig van over. Europa - verdeeld en verwoest na de conflicten van de...

Lees meer

Thames Town Engeland in Shanghai

Verre reizen zijn een statussymbool in China, net zozeer als in Europa. Het duidt er immers op dat de reiziger in kwestie de middelen en goede smaak heeft om verre delen van de wereld te bezoeken....

Lees meer

  • Holland Village in Nagasaki is ook...
    Menno Heling - 2014-10-17 17:10

Feedback
View all

Reacties

Holland Village in Nagasaki is ook mooi voorbeeld van (voor Japanners) allochtone pronkzucht

Adres

Nederland

Geofield

POINT (-105.5108312 39.9613759)
Tentoonstelling over Koning Lodewijk Napoleon in Paleis op de Dam
Europese smaak als wapen
Eerste Chinees Concert in Nederland
Met Lawrence Alma Tadema naar het oude Rome
Tegenlicht Meetup Rotterdam: Europese Smaak als Wapen
Tegenlicht Meetup Amersfoort: Europese Smaak als Wapen
Sisi, sprookje & werkelijkheid in Paleis Het Loo
VPRO/Tegenlicht: Branding Europe
David Bowie is
Tentoonstelling ShakespeareNL en voorstelling Shakespearience
Augustus
Gaius Cilnius Maecenas
Antoine-Augustin Parmentier
Adam Smith
Paleis op de Dam (Amsterdam)
De tempel: Chinees theehuisje
Napoleon in Amsterdam
Europa®
Koninklijk thuis
Leven op stand
The Berlin Wall
Edinburgh Festival
The Dionysia
European Union
Bringing Europe Together
Medici en mecenaat
Romeinse mozaïeken
'Tracht vooral nuttig te zijn': Napoleon bezoekt het Teylers museum
Kasteel Neerijnen: 'Porseleinen borden, prachtig, prachtig…'

ITIN Route Napoleon in Amsterdam

Read all information

VPRO/Tegenlicht uitzending: de Smaak van Europa