Nationale kunstschatten beschermd

Kunstwerken van nationaal belang mogen van de Nederlandse Museumvereniging niet zo maar meer het land uit. Ze krijgen een beschermde status. Als musea ze willen afstoten komen ze in een openbare database terecht.

Deze zorgt ervoor dat de kunstwerken makkelijker bij collega-musea onder de aandacht komen. Die zien direct of er iets bij zit dat in hun collectie zou kunnen passen. Heeft zich na twee maanden nog geen belangstellende gemeld dan mag het object alsnog worden verkocht, mits het geen beschermde status heeft. Deze werken zijn zo belangrijk dat ze in Nederlands museaal bezit moeten blijven

Verkoop Marlene Dumas

Aanleiding voor strengere spelregels was de verkoop een aantal jaar geleden van het werk ‘The Schoolboys’ van Marlene Dumas. Geldgebrek noopte directeur Gerard de Kleijn van Museum Gouda het schilderij bij Christies in Londen te laten veilen. De Nederlandse kunstwereld stond op zijn kop omdat het werk niet eerst aan andere musea was aangeboden. 'The Schoolboys' is niet meer in Nederland te zien. Van de opbrengst van  ruim 1 miljoen liet Musuem Gouda  het schilderij 'De vlucht naar Egypte' van M. Claesz  resataureren.

Victor de Stuers

De Museumvereniging treedt als beschermer van het kunstbezit in de voetsporen van de negentiende-eeuwse cultuurambtenaar en belangenbehartiger van de kunst Victor de Stuers. In een polemisch artikel in De Gids, ‘Holland op zijn smalst’ in 1873 laakte hij verwaarlozing, sloop en uitverkoop van historische panden en objecten, alsook de onverschilligheid hierover bij zowel publiek als overheid. 

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0