Paul van Vliet reikt eerste diploma’s Paul van Vliet-Academie uit

Afgelopen woensdag was ik in het Theater Pepijn aan de Nieuwe Schoolstraat. Daar werden de eerste diploma’s van de Paul van Vliet Academie uitgereikt. Het was de eerste keer dat er mensen aan deze professionele theateropleiding voor cabaret, kleinkunst en entertainment afstudeerden.

Vier jaar geleden ging de academie van start met een parttime-opleiding. Vorige maand speelden zeven studenten hun afstudeervoorstellingen van 45 minuten voor een commissie van interne en externe deskundigen en deze middag was de feestelijke bekroning. In het bijzijn van vrienden, familie en docenten speelden alle afgestudeerden vijf minuten uit hun afstudeerprogramma, waarbij ze afwisselend een kleine conference hielden en zongen onder begeleiding van Martin van Dijk op de piano.

Geen enkele boom meer in de stad

Anita Stevens had haar eigen lichaam tot mikpunt gekozen. Het was niet zo strak meer, maar ze moest het er toch mee doen. André Anders uit Wassenaar pakte een ander precair onderwerp: zijn moeder die hem eeuwig behandelde als kind. Saskia Scherpenzeel, de jongste van het stel, kwam vanwege de Academie vier jaar geleden voor het eerst wonen in de Grote Stad  en ontdekte daar het Café. Ze bezong het in alle toonaarden. Simone van Klaveren liep een sterretje achterna, gekleed in een roze petticoat. Dick Keulemans las een brief van een zekere Jan voor, die hem schreef dat hij er maar beter mee op kon houden omdat het nooit wat werd en hield vervolgens een lofrede op Paul van Vliet. Maarten Willemse hield een pleidooi voor Ontgroening, Geen Enkele Boom meer in de stad, en voor meer milieuvervuiling, waarbij hij zich ritmisch op de knieën sloeg. Andrea Noske ten slotte, die onlangs nog het Utrechtse Cabaret festival won, had een vermakelijke act, waarin ze potentiële mannelijke lovers al bij voorbaat liet weten dat de kansen minimaal waren. In de presentatie van alle kandidaten was wel iets van Paul van Vliet te herkennen.

Iets net iets anders vertellen

Paul van Vliet ging vervolgens in op de acht pijlers van de opleiding. Creativiteit, originaliteit, betrokkenheid, fantasie, poëzie, humor, muzikaliteit en vakmanschap. Van Vliet: ‘Wat het vakmanschap betreft: Hoe sta je op het toneel, hoe zet je benen, hoe staat je lichaam. Dat is een heel belangrijk iets. Je moet zo staan dat het natuurlijk en tegelijkertijd krachtig overkomt. Op die manier kun je het best je verhaal vertellen of je lied zingen.’ Ook poëzie was belangrijk. ‘Dat je het een beetje licht maakt. De serieuzigheid van een dubbele bodem voorziet. Te veel poëzie is niet goed, maar af en toe een vleugje doet wonderen voor je presentatie. En wat betreft betrokkenheid: ‘Je moet in de wereld staan, horen wat er leeft en meedoen in de samenleving. Dan kun je ook de zwakke plekken ontdekken  en daar een item van maken.’Originaliteit ook. ‘Je moet net iets anders te vertellen hebben. Iets wat jou uniek maakt, want anders is het dertien in een dozijn. Dus blijf op zoek naar het originele uitgangspunt.’ 

Diploma’s

De directeuren, Evert de Vries en Jan van Bergen, vertelden hoe ze vier jaar geleden begonnen. Het was nogal een risico, een nieuwe opleiding, ongesubsidieerd. Ook Van Vliet zelf was af en toe een beetje huiverig geweest. De prille studenten hadden wel iets speciaals, maar veel moest er nog verbeterd worden. Ze prezen zich gelukkig met het uiteindelijke resultaat.

En toen was de diploma uitreiking, met mooie diploma’s ontworpen door Wouter Stips. En nu is het afwachten: wie breekt er echt door?

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0