Tentoonstelling 'Crossroads. Reizen door de middeleeuwen'.

De vroege middeleeuwen waren niet duister

Lang werden de vroege middeleeuwen (van het jaar 300 tot 1000) geassocieerd met verval, brute veldslagen, plunderingen en teloorgang van kennis en cultuur. Maar gedurende deze 'donkere middeleeuwen' was er niet enkel duisternis. Integendeel, met de tentoonstelling Crossroads. Reizen door de middeleeuwen neemt het Allard Pierson Museum vooroordelen weg en toont aan dat volkeren volop in beweging en in contact met elkaar waren.

Reizigers

Bij binnenkomst van de tentoonstelling maakt de bezoeker aan de hand van interactieve landkaarten, handels- en pelgrimsroutes in enkele ogenblikken kennis met een veelomvattende periode. Het verhaal van Crossroads begint op het punt dat het grote Romeinse Rijk langzaam uiteenvalt en plaats maakt voor kleinere en elkaar afwisselende rijken. Bijna elke vroegmiddeleeuwse cultuur in Europa en het Middellandse Zeegebied wordt belicht, van de Franken en Vikingen tot aan de Egyptenaren en Islamieten. De verhalen van acht vroegmiddeleeuwse ‘reizigers’ vormen de rode draad in deze bonte verzameling van volkeren en geven de bezoeker een beeld van migratie, culturele uitwisseling en diversiteit. Zo is er het verhaal van Egeria, een West-Europese vrouw die tussen 381 en 384 een uitgebreide pelgrimstocht maakte langs de christelijke heilige plaatsen in het oostelijke deel van het Middellandse Zeegebied, maar ook dat van de olifant Aboel Abbas, het cadeau van de kalief van Bagdad aan Karel de Grote in de 8e eeuw.

Europa in wording

Crossroads toont de bezoeker hoe de wegen van historische figuren elkaar kruisten en op welke manieren dit contact de wereld om hen heen beïnvloedde. De tentoonstelling schetst een kleurrijk beeld van de effecten van reizen, de impact van oorlogen en de uitwisseling van identiteit, kennis, taal en religie. De bezoeker ziet beeldhouwwerk, (goud)schatten en objecten zoals kleding, sieraden, munten en manuscripten die getuigen van een langdurige periode waarbij migraties en verandering de toon zetten, niet neergang en maatschappelijke stilstand. Speciale vitrines tonen hologrammen van de voorwerpen die zorgen voor extra verdieping. Zo ligt in een van die vitrines een in Duitsland vervaardigde gouden schijfbroche uit het midden van de 7de eeuw, gemaakt naar Byzantijns ontwerp en versierd met verschillende kleuren granaat dat via Sassanidische handelsroutes in Duits gebied belandde. Ook is er een Hongaars zwaard met Byzantijns goud en een Franse ketting met Aziatische pareltjes, allemaal objecten die verwondering oproepen over de mobiliteit van volkeren en het onderlinge contact dat zij met elkaar hadden. Dit contact beperkte zich niet tot oorlog en geweld, maar ging juist ook om uitwisseling van kunst, religie en modetrends. Zo biedt Crossroads een divers en fascinerend beeld van een Europa in wording.

De tentoonstelling Crossroads is nog te zien in het Allard Pierson Museum tot en met 11 februari 2018, daarna reist het verder naar andere Europese steden. 

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0