Branderijgebouw "De Locomotief"

Horizontal tabs

Beschrijving

Als dubbel PAKHUIS met vier bouwlagen onder twee pannen schilddaken met omlopende gootlijsten in baksteen opgetrokken branderijgebouw, blijkens sluitsteen in de poortboog daterend uit 1794.

De acht vensterassen brede, door een kroonlijst met verdiepte velden afgesloten voorgevel bevat op de beganegrond hooggeplaatste, gekoppelde vensters met zesruitsverdeling, alsmede een dubbele inrijdeur met roostervullingen, gesneden rondboogvormig bovenlicht en te weerszijden hardstenen pilasters, waarboven een getoogd hijsluik.

Op de verdiepingen voorts getoogde negenruitsvensters. De vijf vensterassen brede achtergevel van het verder naar achteren uitgebouwde linkerdeel aan de zijde van de binnenplaats is in verwante, doch soberder trant uitgevoerd en voorzien van een kruisanker en vele staafankers.

In de rechterzijgevel op de hoogste verdieping getoogde zolderlichten.

Inwendig zijn op de hoge beganegrond gietijzeren kolommen met door vierpassen geperforeerde voluten geplaatst ter ondersteuning van de zware balklagen. Voorts bevindt zich aldaar de oorspronkelijke inrichting ten behoeve van de jeneverindustrie, waarvan de voornaamste onderdelen zijn de ingemetselde tweeling-distilleerketel, de twee geklonken ijzeren koelvaten aan weerszijden daarvan (daterend van kort na 1900), de door houten ronde deksels afgesloten grondvaten, alsmede de op houten bokken opgestelde, genummerde ijzeren opslagvaten en een ondiepe strijkbak.

Tevens zijn op de beganegrond en op de eerste verdieping diverse wandschilderingen aanwezig die betrekking hebben op de jenever-industrie, vervaardigd door de Schiedamse schilder/illustrator J. Schmiermann.

In de achterkamer op de eerste verdieping in het linkerdeel voorts een betegelde schouw.

Branderijgebouw van voor de oorspronkelijke functie karakteristieke architectuur en met bewaard gebleven distilleerinrichting en andere waardevolle interieur-onderdelen, als zodanig van belang uit architectuur- en cultuurhistorisch oogpunt, alsook als representant van de Schiedamse jenever-industrie.

De hier beschreven Oudhollandse methode wordt nog toegepast in het in 1996 geopende ‘Nederlands Gedistilleerd Museum De Gekroonde Brandersketel’, gevestigd in de uit 1794 daterende moutwijnbranderij De Locomotief (Lange Haven 74-76) . Dit rijzige pand met twee klokgevels is hersteld in 1989-'92 na een brand in 1985. De opzet met een hoge begane grond voor de distillatie, een verdieping voor het bewaren van gist (moergistkuipen) en twee lage moutzolders is kenmerkend voor dergelijke branderijen. Een vergelijkbare vorm hebben de voorm. branderijen Noordvest 30-32 (1831), Schie 9 (1834), Oranjestraat 16, Lange Haven 54 en - zonder klokgevels - Korte Haven 18 (alle circa 1840). Ook de met klokgevels uitgevoerde en later als wijnpakhuizen gebruikte 18de-eeuwse panden Gelderland, Zeeland en Rilland (Lange Haven 46-50) en het pand Kethelstraat 30 (1818) met gepleisterde klokgevel zijn waarschijnlijk hun bestaan als branderij begonnen. De dwars geplaatste branderij Lange Haven 28 stamt in opzet uit circa 1722. In dezelfde tijd gebouwd is de mouterij Lange Haven 22, die ingeklemd staat tussen de pakhuizen Windau en Libau (Lange Haven 20 en 24). De branderij Lange Haven 56 is gedateerd 1714, maar is in de 19de eeuw verbouwd. Andere oude branderijpanden zijn De Stad Schiedam (Schie 17-19; 1834), Wenneker & Co. (Schie 94), De Waarzegster (Lange Haven 51-53; circa 1850) en het pand bij Oude Sluisstraat 8. Voor de afvoer van de eindproducten verrees in 1851 langs de Nieuwe Haven het forse neoclassicistische handelsentrepot De Nederlanden (Lange Nieuwstraat 103) .

Adres

Lange Haven 76
3111 CH Schiedam

Openingstijden

Website

Facilities

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0