Kanaal Brussel-Charleroi

Horizontal tabs

Beschrijving

Het kanaal Brussel-Charleroi was een kolenkanaal. Het werd aangelegd om de mijnbouw en de industrie van Henegouwen te ontsluiten richting Brussel. Al meer dan 400 voor de aanleg van het kanaal was er de vraag voor een betere verbinding over het water naar Brussel toe. De Zenne was toen maar bevaarbaar vanaf Halle en daarnaast ook nog eens sterk afhankelijk van het waterpeil waardoor de vaart nooit 100% gegarandeerd was. Bovendien was de loop van de Zenne zeer kronkelig waardoor slechts kleine bootjes de rivier konden bevaren. In 1823 geeft de Nederlandse overheid de toelating voor de aanleg van het kanaal. De werken duurden van 1827 tot 1832. De inhuldiging vond plaats op 22 september 1832 en het kon schepen aan tot 70 ton.

In de meidagen van 1940 rukten de Duitse troepen op naar Halle. De Britten bliezen de aftocht wat het begin betekende van de 4 jaar durende bezetting van de stad. Om het de Duitsers moeilijk te maken bliezen ze tijdens hun terugtocht alle bruggen op het kanaal op. Voor de Bospoortbrug plaatsten ze echter zodanig veel springstof dat niet alleen de brug, maar ook de gebouwen in de omgeving het begaven.  Het mocht niet baten. In amper 1 dag bouwden de Duitsers een noodbrug. Tien jaar later werd de huidige brug aangelegd. Ondertussen is ook  de vervanging van deze brug voorzien.

De jaagpaden links en rechts van het kanaal herinneren aan de scheepvaart van weleer. De schepen waren in het eerste helft van de 19de eeuw nog niet gemotoriseerd. De tractie van de laadbakken of de ‘baquets’ gebeurde door mensen of door paarden. Het huidige Hotel Les Eleveurs, gelegen aan de oevers van het kanaal aan de Bospoortbrug, heeft in deze activiteit haar roots als afspanning waar de paarden konden gewisseld worden. Onder de brug is nog een restant van het vroegere jaagpad dat voor de rest is opgegaan in de Willamekaai (richting sluis van Halle) en de Suikerkaai (richting Lembeek). Het werd bewust onder de brug doorgetrokken om zo te voorkomen dat de trekkabels los gemaakt dienden te worden.

De Bospoortbrug is een brug met een bewogen geschiedenis. In de meidagen van 1940 rukten de Duitse troepen op naar Halle. De Britten bliezen te aftocht wat het begin betekende van de 4 jaar durende bezetting van de stad. Om het de Duitsers moeilijk te maken bliezen de Britten tijdens hun terugtocht alle bruggen op het kanaal op. Zo verdween ook de Waggelbrug; Deze lag over het kanaal ter hoogte van de Zeepziederij Klaar richting sluis van Halle. Voor de vernietiging van de Bospoortbrug wilden de Britten veilig spelen. Voor de andere bruggen hadden ze tot 4 pogingen nodig vooraleer de brug het begaf. Daarom bliezen ze de Bospoortbrug op met een extra zware laden springstof. Het gevolg was dat niet alleen de brug het begaf, maar ook de gebouwen in de gehele omgeving. Zo werden Hotel Les Eleveurs en het huidige Huis Deceulener zeer zwaar beschadigd. Het mocht echter niet baten. Amper 1 dag later hadden de Duitsers al een noodbrug aangelegd.  Na de oorlog trok de eerste naoorlogse carnavalstoet over deze houten noodbrug. Tien jaar later zou deze vervangen worden door de huidige brug, die nu op haar beurt zal vervangen worden. 

Adres

Basiliekstraat
1500 Halle, België

Openingstijden

Facilities

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0