Museum Van Loon geeft een mooi inkijkje in het leven aan de Amsterdamse grachten tijdens de Gouden Eeuw. Het geheel van stijlkamers, meubulair en koetshuis vormen een uniek geheel dat nergens anders meer in Nederland te bezichtigen is.
Het museum aan de Amsterdamse Keizersgracht dankt zijn naam aan de regentenfamilie Van Loon, de laatste bewoner van het pand en oprichter van het museum. De familie is eeuwenlang verbonden geweest met de handel en het bestuur in de stad. Zo was Willem van Loon in 1602 medeoprichter van de VOC en waren andere familieleden later burgemeester van Amsterdam. Het museum biedt een kijkje in het zeventiende-eeuwse woonstijl aan de Amsterdamse grachtengordel.
Van Raey-huizen
Kort na de aanleg van de Keizersgracht bouwt architect Adriaen Dortsman in 1672 in opdracht van de Vlaamse graan-, wapen- en ijzerhandelaar Van Raay twee woningen op nummer 674 en 672. Deze tweeling-huizen worden ook wel de Van Raey-huizen genoemd. Op de gezamenlijke gevels staan vier Griekse goden: Ares en Athena, de god en godin van de oorlog; Hephaistos, de god van het vuur en Demeter, de god van de aarde. Bij elk van de huizen hoorde een tuinhuis met daarachter een koetshuis met ingang aan de Kerkstraat.
Rembrandt
De eerste bewoner van het woonhuis op nummer 672, het huidige Museum Van Loon, was schilder Ferdinand Bol. Hij was een leerling van Rembrandt. Hij woonde hier tot aan zijn dood in 1680. Door verscheidene faillissementen kwam het grachtenpand vervolgens in handen van verschillende rijke families.
Van Loon-Borski
In 1884 kochten Hendrik van Loon (1813-1901) en zijn vrouw Louise Borski (1832-1893) het huis om het als huwelijksgeschenk te geven aan hun zoon Willem. De laatste bewoner van de familie was Hendriks achterkleinzoon Maurits en zijn echtgenote Martine Labouchère. In 1960 richtte hij de Stichting Van Loon op om de restauratie van het huis mogelijk te maken, de familiecollectie te bewaren en het pand open te stellen voor publiek.
Collectie
In het museum zijn volledig ingerichte kamers met familieportretten, historisch meubilair, zilverwerk en porselein uit verschillende eeuwen te bezichtigen. Achter het huis ligt een tuin, aangelegd in de stijl van de zeventiende eeuw met daarin een koetshuis. Een uniek geheel dat nergens anders in deze originele staat verkeert.