NDSM Werfgebouw

Horizontal tabs

Beschrijving

Voormalige SCHEEPSBOUWLOODS, gebouwd in 1919-1920 naar ontwerp van G.J. Langhout, hierin bijgestaan door Duitse ingenieurs voor de constructie, als onderdeel van het complex Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij, oorspronkelijk gebouwd voor de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij. Oorspronkelijk vrijstaand, gelegen aan de oostzijde van het terrein, gescheiden van Zijkanaal I door een open terrein dienend voor plaatstaal-opslag en aan de achterzijde begrensd door het Cornelis Douweskanaal.

Loods van enorme omvang, die wordt bepaald door bakstenen gevels met stalen raamwerkconstructie met hoge blauwe deuren en vensterpartijen met smalle, hoge ramen; de indeling van de gevels is in de loop der tijden meermaals gewijzigd. De bovenrand van de gevel aan de IJ-zijde vertoont vele resten van geschilderde naamsaanduidingen. In het interieur is sprake van een samengestelde hal, bestaande uit een 6 beukige langshal en een 1 beukige dwarshal met daarin de mallenzolder. De verlichting vindt plaats door middel van lichtstraten (recent van detaillering gewijzigd). De constructie bestaat uit vakwerk met geklonken verbindingen. Zwaar gedimensioneerde vakwerkkolommen dragen de grote kraanbaanliggers en de veel lichter uitgevoerde dakconstructie, Aan de zuidzijde is een lagere kantoorvleugel toegevoegd en aan de oostzijde lagere hallen.

N.B. De aanbouw tegen de achterzijde van de loods langs het Cornelis Douweskanaal is een zelfstandige bouwkundige eenheid die niet onder de bescherming van de scheepsbouwloods valt.

Waardering

Scheepsbouwloods van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als onderdeel van een van de belangrijkste scheepsbouwwerven in Nederland, alsmede van architectuurhistorische waarde vanwege de constructie en de grote, in wezen zo goed als ongedeelde ruimte.

Adres

tt. Neveritaweg 15
1033 WB Amsterdam

Openingstijden

Facilities

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0