Forbo sponsort kunst

Van de vloer naar de muur Sterk, esthetisch, veelzijdig

Kunst thuis Verspreiding zonder grenzen

Lino nu Forbo steunt creatieve educatie

ITIN Social

  • Gerard Verbeek
  • Truus Gerritsen
  • Ans Hazenbrouck

Nog geen reacties

Forbo sponsort kunst

Introduction

Van de vloer naar de muur

In 1899 stichtte de familie Kaars Sijpestijn, producenten van zeildoek in de Zaanstreek, de Nederlandsche Linoleumfabriek. De tijd was rijp voor deze slijtvaste vloerbedekking. Het product voldeed aan de toenemende eisen voor hygiëne in fabrieken en woonhuizen. Het was sterk, esthetisch aantrekkelijk, veelzijdig toepasbaar en bovendien betaalbaar. Behalve als vloerbedekking bleek linoleum ook geschikt materiaal voor beeldende kunst. Zo leende het zich goed voor mozaïeken, maar werd het veel vaker toegepast om prenten mee te maken. In Nederland dateren de eerste linoleumsneden uit 1903. In de twintigste eeuw kwam bijna ieder schoolkind bij “handenarbeid” wel in aanraking met deze techniek, en ook bij amateurs is deze kunstvorm populair gebleven. Niet onbegrijpelijk speelt Forbo (waarin de Nederlandsche Linoleumfabriek, na eerdere fusies, in 1968 is opgegaan) hierop in. Het bedrijf geeft kunstenaars opdrachten voor linoleumsneden, sponsort tentoonstellingen van deze kunstvorm en ondersteunt initiatieven om de lino bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Wie het materiaal en de mogelijkheden ervan uit ervaring kent, zal eerder geneigd zijn het op de vloer te willen. En de associatie met kunst en onderwijs draagt mede bij tot Forbo-vloeren in die sectoren.

 

Afbeelding: Forbo-fabriek in Krommenie / Assendelft; foto: Sarah Vermoolen (http://kijkzaans.nl/linoleum/).

Kunst thuis

De linoleumsnede als vorm van grafiek paste helemaal bij de twintigste eeuw. Waar architectuur, kunst en design in eerdere periodes waren voorbehouden aan de hogere standen en de bourgeoisie, kwamen zij na 1900 binnen het bereik van vrijwel iedereen. Kunst hoorde net zo bij een interieur als vloerbedekking, en de moderniteit en mogelijkheden van linoleum spraken velen aan. Terwijl schilder- en beeldhouwkunst min of meer unieke werken afleverde, was het veel gemakkelijk om kunst breed te verspreiden met etsen, gravures, litho’s en lino’s. Sinds de zeventiende eeuw hadden prenten de beeldende kunst in de huizen van de burgerij gebracht. In de negentiende eeuw volgden de gedrukte prentbriefkaarten en in de twintigste eeuw waren er aan de verspreiding van kunst nauwelijks meer grenzen gesteld.

 

Afbeelding: Aad de Haas (1920-1972), Atelier Derkzen van Angeren, ongedateerde linoleumsnede (ook opgenomen in de postuum gepubliceerde map Een loflied voor een liefde, 1981).

Lino nu

Oktober is in Nederland de maand van de grafiek. In dat kader presenteert GRID Grafisch Museum Groningen in samenwerking met Atelier Open in Amsterdam onder de titel ‘Ode aan de lino’ een tentoonstelling van hedendaagse linoleumsneden. Forbo ondersteunt deze expositie en ook het creatief-educatieve programma dat ermee samenhangt. Het museum organiseert workshops linoleum snijden en afdrukken voor leerlingen van het basis- en middelbaar onderwijs. Jongeren tussen de tien en vijftien uit de provincies Groningen, Friesland en Drenthe kunnen meedoen aan een competitie lino’s maken. De werken van degenen die zijn genomineerd voor deze prijs worden toegevoegd aan de tentoonstelling in GRID; de winnaar krijgt de Forbo Jong Talent Prijs. De tentoonstelling duurt tot 25 januari 2017.

 

Afbeelding: Affiche van ‘Ode aan de Lino’, een tentoonstelling van linoleumsneden in GRID Grafisch Museum Groningen; afgebeeld is Herman Mulder, Zonder titel, 2016.

Circa:
Nee

Adres

Industrieweg 12
1566 JP Assendelft
Nederland

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 1