Google

Don't be evil Van zoekmachine tot onsterfelijkheid

Paper millionairs Tech op de beurs

Googleplex Creativiteitscentrale

ITIN Social

  • Gerard Verbeek
  • Truus Gerritsen
  • Ans Hazenbrouck

Nog geen reacties

Google

Introduction

Don't be evil

Het begon klein: studenten Larry Page en Sergey Brin die in 1996 voor Stanford University ‘BackRub’ ontwikkelden, een zoekmachine voor het nog kersverse internet. Het studentenprojectje groeide uit tot een technologisch imperium. Zoekmachine Google.com is het paradepaardje van het bedrijf en de belangrijkste bron van inkomsten. Door zijn dominante marktpositie heeft Google een enorme hoeveelheid data ter beschikking. Die data wordt doorgespeeld aan adverteerders, die op een pay-per-click of pay-per-view basis kunnen adverteren. Adverteerders waren ook de bron van Google’s beroemde motto: "Don’t be evil". Dat had niet zozeer van doen met het beschermen van privacy - zoals soms wordt aangenomen - maar met het feit dat de Google zoekmachine altijd aan zou geven wanneer een zoekresultaat gesponsord was door een adverteerder of niet. Een belofte waar Google zich nog steeds aan houdt.

 

Met de enorme omzet – zo’n 50 miljard dollar in 2013, mede mogelijk gemaakt door creatieve belastingontwijking – heeft Google zich enorm uitgebreid. Het bedrijf heeft inmiddels zo’n 55.000 mensen in dienst. Sinds 2001 is het deel van de business-strategie om projecten met potentie op te kopen en te incorporeren binnen het Google-merk. Zo startten Google Earth en Streetview als Keyhole Inc (in 2004 opgekocht), Google Analytics onder de vlag van Urchin Software Corp (in 2005 opgekocht) en werd Picnik (in 2010 opgekocht) doorontwikkeld tot Picasa, naast vele andere voorbeelden. Waar de aankopen zich eerst vooral richtten op de uitbreiding van de zoekmachine, mikt Google nu steeds meer op het beïnvloeden en verbeteren van de levens van zijn gebruikers. Met dat doel werd in 2010 Google X opgericht om – onder het toeziend oog van Sergey Brin – van science fiction werkelijkheid te maken. Vroege projecten waren de zelfrijdende auto en de inmiddels weer teruggetrokken Google Glass. Inmiddels wordt er ook heftig geïnvesteerd in medische problemen. In 2013 werd Google mede-oprichter van Calico, een biotechbedrijf dat zich richt op (het tegengaan van) ouderdom en ouderdom-gerelateerde ziektes.

 

Google’s invloed reikt verder dan technologische producten alleen. Het bedrijf – samen met andere spelers in Silicon Valley zoals Facebook, Yahoo en Microsoft – mengt zich steeds duidelijker in de Amerikaanse politiek. Hoewel de bedrijven al jaren stilletjes lobbyisten inzetten in Washington om bijvoorbeeld auteursrecht- en immigratiewetgeving te beïnvloeden, werden ze voor het eerst echt zichtbaar als politieke macht in 2011-2012, in de strijd om SOPA oftewel de Stop Online Piracy Act. SOPA was een Amerikaans wetsvoorstel dat auteursrechtschending harder zou aanpakken. De tech-industrie verenigde zich en liet door middel van ‘black outs’ en ludieke acties hun afkeur blijken. Met succes: de voorstanders van SOPA lieten het wetsvoorstel vallen.

Paper millionairs

Hoewel Google al sinds zijn beginjaren aardig wat inkomsten had door middel van advertenties, was er een beursgang nodig om het bedrijf echt te laten investeren in groei en verdere ontwikkeling. De weg naar de Nasdaq zat echter vol met de nodige hobbels voor Google. Zo leidde een interview met Page en Brin in de Playboy tot lastige vragen van de SEC, de toezichthouder op de Amerikaanse effectenbeurzen en werd er nog op het laatste moment besloten om de prijs van de aandelen drastisch omlaag te doen. Op 19 augustus 2004 was het dan zover: Google stond officieel – onder de noemer GOOG - genoteerd op de Nasdaq. In totaal kwamen 19,605,052 aandelen de markt op, voor een prijs van $85 per stuk. De grote winnaars van deze beursgang? De medewerkers van Google. De medewerkers die het bedrijf in 2004 in dienst had, ontvingen allen een percentage van de aandelen. Naar schatting zo’n duizend medewerkers werden in één dag miljonair. Althans, op papier. Veel medewerkers besloten hun aandelen vast te houden, in de hoop dat de prijs nog verder zou stijgen. Een slimme keuze: na vijf jaar stonden Google-aandelen op $445,28 en sprong in oktober 2013 zelfs naar $1000 per aandeel.

 

De beursgang deed de indruk wekken dat Google van zijn oude, 'don’t be evil'-imago zou afstappen. Om medewerkers en gebruikers gerust te stellen verklaarden de Google-oprichters dat ze niet van plan waren het bedrijf zomaar uit handen te geven aan aandeelhouders. Page en Brin hebben zogenaamde supervoting stock in handen, die hun de macht geeft over aandeelhouders. Ook werd er een Chief Culture Officer ingesteld om de unieke bedrijfscultuur van Google te bewaren.

Googleplex

Google heeft zich altijd geroemd om zijn onorthdoxe bedrijfscultuur. Naast een Chief Culture Officer wordt er daarom vooral geïnvesteerd in de kantoorlocaties van het bedrijf. Googleplex is het hoofdkwartier, nabij de Amerikaanse stad San Jose. Googleplex is reusachtig en beslaat zo’n twee miljoen vierkante meter kantoorruimte – hoewel het in 2010 opgekochte kantoor in New York nóg groter is. Googleplex staat bekend om zijn onconventionele inrichting. Vaste medewerkers kunnen op elk moment van de dag gebruik maken van sportruimtes, massagesalons of videogame-kamers. Google biedt gratis en voor niets culinaire hoogstandjes aan, de hele dag door. Honden mogen mee naar werk, kinderen én volwassenen kunnen terecht in de speelgoedkamers en voor een kop koffie kunnen medewerkers te allen tijde terecht in één van de vele kleurrijke inspiratielounges. Werkruimtes staan vol nerdy spullen en designermateriaal; het Googleplex is voorzien van allerhande cursus- en leerlocaties; tussen de gebouwen in liggen riante tuinen, voorzien van sportfaciliteiten, kunstwerken en zelfs een opgezet dinosaurusskelet. En om van de ene naar de andere plek te komen in het enorme Googleplex krijgen medewerkers ook nog eens bont gekleurde fietsen ter beschikking.

 

Het gaat het Google-leiderschap om meer dan alleen een leuk kantoor. De beweegreden achter alle uitgaven is dat een creatieve ruimte vol tevreden medewerkers ook leidt tot creatieve, nieuwe en baanbrekende producten. Niet voor niets werd Google meermaals uitgeroepen tot beste werkgever ter wereld. De Googleplex-formule werd ook in andere Google-kantoren doorgevoerd en zelfs overgenomen door andere bedrijven binnen en buiten de tech-industrie.

Van studentproject naar tech-imperium.

Circa:
Nee

Adres

1600 Amphitheatre Pkwy
Mountain View, CA CA 94043
Verenigde Staten

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 1