Bijzondere films in Filmhuis Den Haag

Een van de attracties van Den Haag is het Filmhuis aan het Spuiplein. Het is ondergebracht in een bijzonder gebouw van de architect Herman Hertzberger dat afbuigt naar de Nieuwe Kerk. Ook het Theater aan het Spui is in het gebouw ondergebracht.

Aan de affiches achter de grote glazen pui kan de voorbijganger onmiddellijk zien wat er draait. Binnen is er een café en restaurant. Er hangt een aangename losse sfeer. We gingen op bezoek bij directeur Miriam Gilissen.

‘We hebben net een grote verbouwing achter de rug'  vertelt Miriam. ‘In 2001 is het gestart en afgelopen voorjaar is het afgerond.’ De verbouwing bracht nogal wat overlast met zich mee, niet alleen voor het Filmhuis zelf, maar ook voor de bezoekers was het af en toe improviseren. Dat is nu allemaal voorbij en de gang naar het Filmhuis is inmiddels beter dan ooit.

Avondje uit

‘Tot en met augustus 2003 hebben we evenveel mensen binnen gehad als in het hele jaar 2002, dus men weet ons weer te vinden.’ Wat daarbij goed werkt is het vernieuwde café/restaurant, wat bijdraagt om van een avondje Filmhuis een echt ‘avondje uit’ te maken.’

Filmhuis Den Haag vertoont films die in de commerciële bioscopen als Pathé geen plaats vinden. Geen Hollywood-producties, maar wel de kleine kwetsbare film. Dat kan overigens ook een Amerikaanse film zijn. Er is een groot aanbod van Europese en niet-westerse films Iedere week is er minimaal een première en daarnaast zijn er reprises die vaak vele weken blijven draaien.

Être et avoir

Veel aandacht besteedt het Filmhuis aan de documentaire. ‘De documentaire verdient een waardige plek in het filmtheater. Het is een klein en kwetsbaar genre, maar er worden vaak juweeltjes gemaakt en die willen we ons publiek niet onthouden’, aldus Miriam Gilissen. De meest succesvolle film ooit van Filmhuis Den Haag is zelfs een documentaire, Être et avoir van Nicolas Philibert over een plattelandsschooltje in de Auvergne.

13.000 mensen zijn inmiddels op bezoek geweest en daarmee werd een andere succesvolle documentaire Bowling for Columbine met 11.500 bezoekers verslagen. ‘Op Être et avoir kwamen veel mensen uit het onderwijs af. Er was veel mond tot mond reclame.’

Jacques Tati

Naast de nieuwste films en documentaires is er de Cinematheek. De Cinematheek is een verzamelnaam voor themafilms zoals de films die getoond worden in het programma Justice in samenwerking met het Internationale Gerechtshof in Den Haag. En daarnaast omvat de Cinematheek ook de vele festivals, soms met andere kunstinstellingen, vaak met andere filmtheaters. Zoals de films van Jacques Tati die recent vertoond werden.

Filmhuis Den Haag ontwikkelt ook zelf programma’s. Pas gestart is het programma Moviedroom met Amerikaanse filmklassiekers van de jaren ’30 tot en met de jaren ’70, als The postman always rings twice in de versie van Garnett, Cat on a hot tin roof en What’s up doc? van Bogdanovich. Bij toeval stuitte het Filmhuis Den Haag op deze films in het Warnerdepot op Schiphol. In dit depot liggen zeker 650.000 films.

Video-installaties

Hoe ziet Gilissen de plek van Filmhuis Den Haag in het Haagse culturele leven en wat zijn de plannen? ‘We zoeken samenwerking waar het kan. Film heeft een raakvlak met andere disciplines en dat geeft mogelijkheden tot samenwerking met maatschappelijke en culturele instellingen. We kunnen gezamenlijk kijken naar marketing en visieontwikkeling over Den Haag en de rol van cultuur. Van de andere kant is film ook een autonome discipline die een eigen ontwikkeling kent. We blijven in de komende jaren natuurlijk al die bijzondere films vertonen en we gaan door met het ontwikkelen van eigen programma’s.’

‘Door de verbouwing hebben we de beschikking over twee extra zalen. In een van die zalen, zaal 5, willen we meer doen dan film alleen. Er zullen video-installaties komen, er zal aandacht worden gegeven aan nieuwe media. In de maand oktober is er een tentoonstelling over Poolse filmaffiches in het kader van een programma over de nieuwe Poolse cinema. Poolse affiches van bekende films hangen daar naast de internationale affiches van dezelfde films.’

Drie keer per week

Hoe zit het met het publiek van het Filmhuis? Zijn er nog nieuwe groepen binnen te halen? ‘Wat uitstekend binnenkomt is de groep hoger opgeleiden tussen de 30 en de 50. En we hebben ook een redelijk trouwe groep 55+. Dit jaar zijn we begonnen met voorstellingen om 17.30 uur. Dat blijkt deze groep erg aan te spreken. Maar ik zou graag meer jong publiek zien.’

Als filmliefhebber is er geen betere functie dan directeur van een Filmhuis, zou je denken. Dit blijkt toch niet helemaal het geval te zijn.  ‘Vroeger ging ik drie keer per week naar de film. Maar tegenwoordig heb ik daar geen tijd meer voor. As ik al die films had willen zien, had ik programmeur moeten worden.’

Aki Kaurismäki

‘Ik kijk nog wel film natuurlijk. Op het filmfestival van Rotterdam probeer ik korte films te zien van jonge beginnende filmmakers. Het zijn filmpjes van 5 tot 10 minuten. Die jonge mensen kunnen voor korte films wel geld bij elkaar krijgen, maar niet voor feature films. Enkele van deze filmers blijken zich te ontwikkelen tot ‘echte filmers’.’

Tot slot, ondanks dat ze niet alles meer kan zien. Wat vindt Miriam Gilissen nu echt een fantastische film?  ‘Heel mooi vond ik Far from heaven, een Amerikaans gezinsmelodrama in de stijl van Douglas Sirk uit de jaren vijftig. Het perfect gebruik van kleur, de vormgeving en de harmonie van de film contrasteren pijnlijk met het onderliggende drama. En een film die alle lezers van de Cultuurbarbaar zouden moeten zien is Man without a past van de Finse regisseur Aki Kaurismäki. Maar ook als ze deze film niet kunnen komen zien, nodig ik ze graag uit, voor zover ze niet al uit zichzelf komen, om eens in het Filmhuis Den Haag een kijkje te komen nemen.’    

Filmhuis Den Haag
Spui 191
2511 BN  DEN HAAG
tel 070 - 365 6030

www.filmhuisdenhaag.nl

 

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0