De antropologische kijk van Rosalie van der Does

De antropologische kijk van Rosalie van der Does

Op de zomerexpositie van De Onafhankelijken in Loods 6 in Amsterdam zag ik foto’s van niezende mensen. Het niezen beheerste het hele gezicht: een totale overgave aan het onontkoombare moment met dichte ogen, open mond en omhoog getrokken neus. De foto’s waren gemaakt door Rosalie van der Does.

Zij gaf graag enige toelichting bij haar fotoprojecten.  Rosalie: “De rode draad in mijn werk is het menselijk gedrag. Ik zie mijzelf als een soort antropoloog die patronen in menselijk gedrag vastlegt door middel van fotografie. Die patronen zie ik overal. Hoe we iets inrichten, wat we in het weekend doen, hoe we reageren op elkaar, waar we naar kijken. Daarbij leg ik niet de focus op het individu, maar leg ik meerdere individuen naast elkaar in een serie en neem ik de kijker mee in ‘meer van hetzelfde’.”

Gedrag

Het interesseert haar enorm wat mensen doen, hoe ze iets aanpakken, hoe en waar ze helemaal zichzelf zijn en hoe ze beïnvloed worden door iets. “Het pure gedrag vind ik fascinerend om te zien en te verzamelen. Vaak gaat het om zaken die we niet snel laten zien aan iemand anders. De inhoud van een garagebox bijvoorbeeld. Ik heb zoals je zag een serie gemaakt over niezende mensen, maar ook over het inpakken van de auto bij de IKEA. Dit soort onderwerpen werken goed in een serie. Zo laat ik zien hoe het gedrag van mens tot mens verschilt, maar soms ook overeenkomt.” 

Sleutelwerk 

Heeft ze een sleutelwerk en zo ja, welk werk is dat? Dat heeft ze: de serie ‘Opslag verliefd’ over garageboxen. “Aan het begin van dit project stelde ik mijzelf de vraag: wat doen mensen met hun garagebox als er geen auto meer in wordt gezet? Die vraag ontstond vanuit een nieuwsgierigheid naar wat er zich achter die grote deuren bevond die door heel Nederland te vinden zijn. Toen ik tijdens mijn stage een keer bij iemand in de garage was, dacht ik: ‘’Wow, dit is ècht zo’n typische plek. Een plek waar je niet snel komt als je bij mensen op bezoek bent, maar waar wel heel veel verhalen te vinden zijn.’ 

Garageboxen zijn gebouwd in de naoorlogse jaren speciaal om de auto in te parkeren maar veel mensen doen dat niet meer. Omdat de deuren bijna altijd gesloten zijn als je er langsloopt, ben ik op zoek gegaan naar mensen die de deuren voor mij wilden openen. Inmiddels heb ik meer dan 30 garages gefotografeerd en ik ga de foto’s bundelen in een prachtig fotoboek. Daarin vind je de foto’s van de garages maar ook foto’s van voorwerpen die ik daar ben tegengekomen en de verhalen die daarachter schuilgaan.” 

Voor dit fotoboek hield ze een geslaagde crowdfunding campagne. Zie : https://www.voordekunst.nl/projecten/11839-opslag-verliefd-het-fotoboek-1. Het boek verschijnt in september/oktober. Als mensen op de hoogte willen blijven, kunnen ze zich in schrijven op de nieuwsbrief van Rosalie. Zie de link hieronder.   

Verzamelingen 

Rosalie vond het vroeger op school leuker om dingen te doen – knutselen, tekenen, handvaardigheid - dan te lezen en te leren. “Creatieve onderwerpen lagen mij meer. Vanaf de middelbare school fotografeer ik al. En daarvoor hield ik mij al bezig met verzamelingen aanleggen. Toen ik op mijn 13e een camera kreeg en alles om mij heen begon te fotograferen wist ik precies wat ik na de middelbare school wilde gaan studeren. Op de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie (voorheen Fotovakschool) kwam ik er achter dat mijn interesse voor verzamelen en het vastleggen ervan, te combineren was. In 2020 ben ik daar cum laude afgestudeerd met de serie over garageboxen.” 

Volgen en meebeleven 

De constante factor in haar werk is het werken in series. “Hierdoor vind je als kijker de rust om de invalshoek van zo’n serie te volgen en mee te beleven. Het gaat over het categoriseren en verzamelen van types in een serie, waarbij er een duidelijke rode draad is. Dit heet een fotografische typologie, hier heb ik mijn scriptie over geschreven. Het is bijna een soort wetenschappelijke benadering van onderwerpen. 

Bij mijn serie over garageboxen is de garagebox steeds op dezelfde manier gefotografeerd. Ook is steeds hetzelfde type/soort garagebox te zien. Zo creëer ik een vaststaand kader waar vanbinnen steeds iets anders gebeurt. Ik vind dit een fantastische werkwijze en ik hoop dat ik deze werkwijze kan inzetten om voor opdrachtgevers werk te gaan maken.” 

Rosalie van der Does (Leiden, 15 oktober 1996), woont al haar hele leven in Valkenburg (ZH). In 2020 studeerde ze af op de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie. 

https://www.rosalievanderdoes.nl/
https://www.fotolabkiekie.com/rosalie-van-der-does-opslag-verliefd/
http://eepurl.com/hqKyzr 
https://www.deonafhankelijken.nu/

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0