De kameel trein

De kameel trein

Er is niet alleen een hondenkop -, muizenneus - en een wesp trein maar ook een kameel trein. De trein heeft, net als een kameel, twee bulten. De Kameel is de bijnaam van het Nederlandse dieselelektrisch motorrijtuig NS 20, dat in 1954 door de Rotterdamse fabriek van rollend materieel Allan is gebouwd als directierijtuig voor de Nederlandse Spoorwegen. 

Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, waren twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het treinstel was ook een keuken en een telefoon. Voor de machinist bevond zich aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) had de machinist goed zicht op het spoor. En de directie van het spoor kon dat spoor controleren en tegelijkertijd vergaderen.

Pruisisch blauw 

Bij aflevering was het rijtuig Pruisisch blauw geschilderd. Langs de ramen was een lichtblauwe band aangebracht en het dak was, inclusief de cabines, wit geschilderd. Boven en onder de kopruiten bevonden zich rode biezen. 

In 1973 werden enige wijzigingen in het interieur aangebracht en werd het rijtuig in de nieuwe NS-huisstijlkleuren geel-grijs geschilderd. Onder de ramen verscheen een blauwe band, die onder de kopruiten naar beneden liep.

Geliefde verschijning  

De Kameel bleef tot in de jaren negentig een geliefde verschijning op het spoorwegnet. Begin 1991 werd het rijtuig buiten dienst gesteld. De kameel heeft heel wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Vanaf begin jaren ‘70 is de Kameel te huur. Het is nog gebruikt om reclame te maken, bijvoorbeeld voor het muziekprogramma AVRO’s Toppop. Het rijtuig is op 4 juni 2019 overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Er wordt nog steeds mee gereden.

https://www.ns.nl/

https://www.spoorwegmuseum.nl/

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0