De Muizeneus trein

De Muizeneus trein

Behalve de Hondekop - is er de Muizeneus trein. Die naam is te danken aan zijn spitse vorm en ook aan de gele ‘snorharen’ die in een later stadium ter versiering op de voorkant werden geschilderd.

De Muizeneus trein kwam er na de Tweede Wereldoorlog. Veel materieel was verwoest. Op de tekentafel werd de MAT ’46 ontworpen. In 1948 verschijnen de eerste treinstellen op het spoor. De trein lijkt op de gestroomlijnde treinen die in de jaren ’30 verschenen.

Tussen 1948 en 1952 werden 65 vierwagenstellen en 79 tweewagenstellen in dienst genomen. De tweewagenstellen werden genummerd vanaf 241 en pas later vanaf 221 omdat de tussenliggende nummers aanvankelijk nog in gebruik waren voor de tweewagenstellen uit de Mat '36-serie.

Zowel stop- als sneltrein

Het zijn solide treinen, met veel ruimte voor bagage. Treinstel 273 rijdt tot in de jaren ‘80 als stop- en sneltrein. Uiteindelijk wordt het treinstel in de collectie van het Spoorwegmuseum opgenomen en volledig gereviseerd. Daarbij krijgt hij ook weer de kleuren waarmee hij de fabriek verliet: donkergroen met een rode bies, en zonder snorharen.

Treinstel 676 reed op 24 september 1983 bij wijze van afscheid heen en weer tussen Haarlem en IJmuiden. Een dag later was zowel de inzet van het materieel '46 als de treindienst op de spoorlijn Santpoort Noord - IJmuiden verleden tijd.

Afbeelding: links de Muizeneus, rechts de Hondekop. 

https://www.spoorwegmuseum.nl/

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0