De wereld van de Amsterdamse kunstenaar, 16 - Jeroen van der Most

Hoe staat het met de kunst over twintig of dertig jaar? Dankzij de vooruitgang van de computer zal een ieder in staat zijn een perfect schilderij of beeldhouwwerk te maken. De computer zorgt voor de techniek, de stijl en de compositie. Dat denkt Jeroen van der Most, met wie ik spreek in de lounge ruimte van het  Amsterdamse Krasnapolsky Hotel.

Jeroen van der Most is zelf al enige jaren actief met onderzoek op dit terrein. In 2012/2013 maakte hij met behulp van digitale foto’s van het werk van Rembrandt en Van Gogh de ‘gemiddelde Rembrandt’ en de ‘gemiddelde Van Gogh’. De eerste had bruintinten die naar het midden toe lichter werden. De laatste was een mix van groene en gele tinten.

Samenwerking

Recent maakte hij met dezelfde methode een gemiddeld Nederlands gezicht en een gemiddeld Syrisch gezicht. Vervolgens ging hij na wat er met het gemiddelde Nederlandse gezicht zou gebeuren als er 100.000 Syrische vluchtelingen in Nederland zouden instromen. Het gemiddelde Nederlandse gezicht werd ietsje anders, maar niet veel.

De focus van de kunstenaar over twintig, dertig jaar, zal door de voortgaande verbetering in de computertechnologie anders komen te liggen, denkt hij. De nadruk zal komen te liggen op het bedenken van ideeën, zoals de hier net genoemde. Jeroen van der Most: “Als iedereen met de computer iets met een perfecte techniek, stijl, en compositie kan maken, wordt vorm irrelevant.”

De kunst wordt daarmee conceptueel. De kunstenaar zal het niet allemaal in zijn eentje bedenken, maar samen met andere personen. “De samenwerkingsmogelijkheid neemt dramatisch toe. Nieuwe technieken op het vlak van kunstmatige intelligentie worden openbaar online gedeeld. Een nieuw algoritme gepubliceerd in Berlijn, wordt een dag later toegepast in een project in New York. In 2014 maakte ik de Future Van Gogh, zijn volgende schilderij. De computertechniek hierachter is een keten van stukjes code van allerlei mensen uit de online community. Het computersysteem was in staat Vincent enigszins te begrijpen, je zou het een soort samenwerking kunnen noemen.”

Manifesto

Kunstwerken zullen verschillende vormen kunnen aannemen. “Neem de schrijnende situatie van vluchtelingen. Die kun je op allerlei verschillende manieren uitbeelden voor verschillende groepen binnen het publiek. Algoritmes zoals Google en Facebook hebben ontwikkeld voor informatie op maat, kunnen hierbij gebruikt worden. Informatie en objecten worden dus al gepersonaliseerd en die ontwikkeling ga je ook zien binnen de kunst. Je kunt bijvoorbeeld nu al online sneakers laten maken met je eigen kleuren of print erop. Dat is een eerste stapje in de richting van echte personalisatie van design en kunst.”

De samenleving heeft behoefte aan nieuwe ideeën, aan inspirerende momenten, zegt hij. Van der Most: “De samenleving zit op een breekpunt. Economisch, politiek, cultureel, het milieu. Nieuwe ideeën zijn nodig. Kunst zal daarbij een grote rol spelen.”

Jeroen van der Most heeft een Manifesto van zeven punten ontwikkeld. Het staat op zijn website. ‘The Age of Ultimation’ is de titel. “Vanaf 2012 vergaarde ik veel data. Ik experimenteerde met technieken om die data te visualiseren. Mijn gedachten gaan nu in de richting van wat die data voor implicaties heeft voor kunst en de mens, wat is de betekenis van de data? Dat is een bredere ontwikkeling die je ook ziet bij bedrijven of non-profit organisaties. Die hebben de afgelopen jaren heel veel data bij elkaar gezet. Het gaat er ook voor hen nu om dat intelligent te gaan gebruiken.”

National Museum Christchurch

Van jongs af aan wilde Jeroen van der Most al schilderen en kunst maken. Hij volgde diverse opleidingen. Sommige heeft hij afgerond, andere niet. In 2011 kwam een van zijn werken voor het eerst in een museum te hangen, het National Museum in Christchurch. Aanleiding was de aardbeving op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland die met name de stad Christchurch en omgeving trof. “Ik maakte portretten die bestonden uit tweets.  Dat kreeg veel publiciteit. Ik kreeg een telefoontje uit Nieuw Zeeland. Wilde ik meedoen aan een TED X conferentie over de wederopbouw? En kon ik daarbij de tweets over de aardbeving betrekken? Ik heb toen een systeem ontwikkeld waarmee ik die tweets kon ‘pakken’.  En dat heb ik verwerkt in een afbeelding gebaseerd op het werk van Vincent van Gogh. Dat werk werd in het conferentiecentrum geëxposeerd. Er kwam ook een versie in de kerk van Christchurch en een jaar later kreeg ik het verzoek van het Nationaal Historisch Museum of zij dat werk in hun museum konden opnemen.”

Inspireren

De uiteindelijke functie van kunst is dat het mensen inspireert, energie geeft, motiveert ergens over na te denken, met eventuele gedragsaanpassing als gevolg, vindt Jeroen van der Most. “Twintig jaar geleden, aan het begin van het digitale tijdperk verscheen de eerste versie van Photoshop. Zie hoe dat zich heeft ontwikkeld. Je kunt nu tegen een computer ‘systeem’ zeggen: dit zijn de randvoorwaarden, maak zelf een ontwerp. Er kunnen verrassende uitkomsten zijn. Als je nu ‘het systeem’ vraagt een fiets te ontwerpen, kan het frame bestaan uit een wirwar van metalen buisjes. Te complex om door een mens bedacht te worden, maar zeer krachtig bij minder materiaal gebruik dan bestaande ontwerpen. Stel je voor waar we over 20 jaar staan. Ook de kunst zal een hoger niveau bereiken.”

Het leven draait voor Jeroen van der Most om nieuwe dingen bedenken. “Daar was ik altijd al mee bezig. Dat bevalt me goed.”

Afbeeldingen: 1) Average Rembrandt, 2) Average refugees, 3) Enjoy Ultimation, 4) Future Van Gogh, 5) Tulip Ultimation, 6) Tweet Cathedral white

http://www.jeroenvandermost.com/

 

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0