De wereld van de digitale kunstenaar, 1 - Jeroen van Loon

In het Dutch Digital Art Museum in Almere zag ik het werk ’Kill your Darlings’ van Jeroen van Loon. Dit werk, in de vorm van een hart, bestond uit tientallen kleinere, rode, hartjes, die met behulp van draadje met elkaar verbonden waren. 

In de sommige hartjes zie je foto’s van schattige jonge meisjes. Maar op andere zie je tekst. En met die tekst veranderen die schattige meisjes in duiveltjes. Ze sturen elkaar hatelijke boodschappen in soms smerige taal en verwensen elkaar.

Grensvervaging 

Jeroen van Loon: “In het werk zien we jonge tienermeisjes in hun privé-omgeving. Ze hebben allemaal perfecte, mooie en leuke profielfoto’s. Daarnaast zien we hun schokkende tweets waarmee ze elkaar in het openbaar beledigen. Ik heb het geplaatst in LCD-sleutelhangers in de vorm van een klein hartje. In elke hart zien we een foto van zo’n meisje. Dat eigen perfecte beeld wordt vervolgens ‘verbrijzeld’ door haar eigen tweets.”

De transformatie toont aan hoe de digitale cultuur onze ideeën over privacy, pesten en het gebruik van real-time media heeft beïnvloed. Van Loon: “Internet heeft iedereen zijn of haar eigen kanaal gegeven om te praten met de hele wereld. Met Twitter is het mogelijk geworden om gedachten en meningen in een oneindig grotere context te brengen. Iedereen kan ’meegenieten’, sociale relaties liggen open voor iedereen. Overigens weten we niet of de wereld ook echt er naar luistert. Maar het feit dat de grenzen van de kleine wereld van de peer-group zijn vervaagd, is al een belangrijke zaak.”

Rook

Een ander werk van Jeroen van Loon heet ‘An Internet’. Zie ook het filmpje hieronder. Het is een visie op Internet met een nieuw type data: rook. De 280 onderzeese internet kabel-namen worden geconverteerd in binaire rooksignalen. De namen worden geblazen in een glazen netwerk. De rook pakt zich samen en wordt uitgestoten en dan begint het weer van voren af aan. Zo ontstaat een unieke situatie, die op geen enkele manier vastgelegd wordt.

Jeroen van Loon: “Mijn werk gaat over hoe cultuur verandert door digitalisering. En hoe cultuur ontstaat in het digitale domein. Aanvankelijk heb ik me bezig gehouden met de hedendaagse digitale cultuur, nu doe ik dat met de toekomstige digitale cultuur. Het gaat dan over wat er nog moet komen en waar het heen gaat.” 

DNA  te koop

Als kind was Van Loon altijd al geïnteresseerd in computers. Toen hij aan de Kunstacademie ging studeren, de HKU in Utrecht, was het voor hem al snel duidelijk dat hij kunst wilde maken over computers en over internet. Dat ging hij doen op de afdeling Digitaal Media Design.

Heeft hij een sleutelwerk, een werk dat als kantelpunt fungeerde? Dat heeft hij. Het is het werk Cellout.me. “Ik heb mijn eigen DNA te koop gezet en een paar weken geleden verkocht. Iedereen kon bieden. Het gaat over de toekomst van de digitale cultuur. De Verbeke Foundation in België kocht het, voor 1100 euro. De Foundation was vooral bezig met biologische kunst, kunst over het leven en de biologie. Men vond mijn werk een interessante aanvulling.”

Normaal gesproken verkoopt Van Loon zijn werk niet. De werken ontstaan op eigen initiatief of op initiatief van buitenaf, beurzen of een galerie bijvoorbeeld. Hij wordt wel vaak uitgenodigd om te praten, hij hield al enige TED-talks. Zijn reputatie is groeiende.

Wat is zijn filosofie? “Mijn drijfveer is werk maken dat impact heeft op de maatschappij. Het verkopen van mijn DNA dient niet alleen de reflectie, maar is ook een daad. Werk moet mijns inziens een schok veroorzaken in plaats van er alleen maar voor de verbeelding of de reflectie te zijn.”

http://www.jeroenvanloon.com/ http://ddama.eu/

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0