De wereld van de Haagse kunstenaar, 109 - Tineke Porck

De wereld van de Haagse kunstenaar, 109 - Tineke Porck

In de Bovenzaal van de Haagse Kunstkring toont Tineke Porck haar recente ‘Shifts’-werken in de tentoonstelling ‘On The Move’. We zien combinaties van witte, blauwe, rode en zwarte vierkanten in vele vormen die spanning krijgen door tussenbalkjes – of lijnen – in de kleuren geel, zwart, wit en rood.

In het werk van Tineke Porck zijn ruimte, structuur en lijn van het grootste belang. Ze combineert vlakken en lijnen, waarbij de lijnen korter zijn dan de vlakken. Om precies te zijn in een verhouding van vier staat tot vijf. 

Op tafel schuiven

Ze begint heel eenvoudig door met vierkanten op tafel te schuiven. Heeft ze een interessante combinatie, dan maakt ze met potlood een schets. Vervolgens gaat ze aan de slag met de afzonderlijke onderdelen: schuren, gronden en behandelen met verschillende verflagen. Er gaat heel wat tijd overheen voor het geheel in elkaar gezet kan worden. Tineke Porck: “De achterkant is soms het moeilijkst. Je moet de verbindingsplaten en het frame zo aanbrengen dat de open ruimtes binnen het werk vrij blijven en dat het werk aan de voorkant perfect oogt. Elk werk vergt een eigen specifieke achterkant.”

De spanning en speelsheid van het werk wordt verhoogd doordat de lijnen soms voor, soms achter het vlak worden geplaatst. Hiermee laat ze verrassende open ruimten ontstaan, waardoor er een rotatie in het werk komt. Ze benadrukt die rotatie door de verfstreek een andere richting te geven, eerst horizontaal, dan verticaal, dan weer horizontaal.

Constructivisme

Porcks werk staat in de traditie van het constructivisme en de concrete kunst. Ze gebruikt een vormentaal, gebaseerd op constructieve elementen: lijn, punt en vlak.  Getalsverhoudingen, horizontaliteit en verticaliteit zijn van betekenis. Daarbij laat ze in haar werk bewust ruimte voor intuïtie en een persoonlijke toets. Porck: “Ik wil dat het werk een bepaalde zachtheid heeft. Door deze instelling ben ik geen hard edge constructivist. Mijn werk ziet er strak uit, maar er zit veel in wat niet strak is. Dat maakt het interessant.”

In 2014 was het werk van Porck te zien naast dat van onder andere Joost Baljeu, Bob Bonies, Marus van der Made, José Heerkens  en Ditti Ketting tijdens de tentoonstelling ‘Concreet Nu’ te Zoetermeer. Curator was Hannie van der Made, een expert op dit gebied.

In 2017 was Tineke Porck zelf curator van ‘Concreet 100 jaar later’ te Leiden in het kader van 100 jaar De Stijl. Exposanten waren onder andere Bob Bonies, Piet Tuytel, Lon Pennock, Cor van Dijk en Tineke Porck.

Sleutelwerk

Heeft ze een sleutelwerk, een werk dat haar tot een nieuwe ontwikkeling bracht? Dat heeft ze. Tineke Porck: “Ik maak series, er is een serie punten, een serie lijnen, vlakken, dialogen etc. Je kunt het eerste werk van een nieuwe serie als een sleutelwerk beschouwen. Tussen series in doe ik onderzoek naar een vervolg, en plotseling ontstaat er iets waar je mee verder kunt en wat je verder gaat ontwikkelen. Het werk dat dat te weeg brengt, is voor mij een sleutelwerk.

De serie ‘Shifts’ ontstond in 2019. Uit haar tas haalt ze het goed verpakte sleutelwerk van de serie ‘Shifts’. Het is een klein werk, drie kleine zwarte vierkanten. “In de serie ‘Dialogen’ had ik nog twee vlakken/blokjes zonder lijn. Daarna plaatste ik balkjes/lijnen tussen de vlakken. Eerst een lijn die uitstak en vervolgens een lijn die te kort was, korter dan het vlak. Toen kwam de volgende stap: wat gebeurt er als ik een vlak toevoeg en de lijn laat schuiven langs het vlak?  Er ontstond  grotere ruimte binnen het werk, een belangrijke stap. Het werk kreeg de titel ‘Shifts -1’ vanwege de verschuiving.”

En zo ontstond een serie prachtige ‘Shifts’-werken. 

Vrije Academie

Tineke Porck is 33 jaar als kunstenaar actief. Ze studeerde eerst Scandinavische talen, kreeg kinderen en toen die wat groter waren wilde ze aan de slag met haar handen. Ze ging naar de Vrije Academie in Den Haag en kreeg daar op de hout- en lasafdeling les van Pim van der Maas en Nout Visser. “Ik maakte verbindingen zichtbaar met behulp van cirkelvormen, transparante vierkanten, halve bollen en rvs-kaders. Heel interessant. Dat was van 1989 tot 1994.”

“Rond 2000 ben ik opgehouden met ruimtelijk werk, vanwege rugklachten. Ik ging mijn ideeën omzetten naar het platte vlak.  Met de recente serie ‘Shifts’  heb ik de ruimte binnen het platte vlak gebracht. Dat vind ik zelf fantastisch.”  

Heeft ze nog een filosofie?

“Ik heb geen boodschap. Als ik bezig ben, ben ik aan ’t filosoferen in mijn hoofd. Ik wil graag harmonie, maar mensen ook anders laten kijken. Een kleine verschuiving en je krijgt andere ruimten cadeau.”

Afbeeldingen

1) poster - met dank aan Stroom, 2) zaaloverzicht On The Move, 3) Shifts, 39 28x305cm, oil on panel construction, 2020, 4) Shifts 61-2021, oil paint on canvas and wood construction, 818x1236 cm, 2021, 5) studioshot april 2021, 7 - 9) works Tineke Porck    

De tentoonstelling is te zien tot en met 31 oktober 2021 in de HKK.

https://www.tinekeporck.nl/
https://www.instagram.com/tinekeporck.nl/
https://www.haagsekunstkring.nl/

https://bit.ly/3BMOZbg

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0