De wereld van de Haagse kunstenaar, 119 - Tom Schenk

De wereld van de Haagse kunstenaar, 119 - Tom Schenk

In Pulchri zag ik indrukwekkende schilderijen van huizen. De huizen bevonden zich in een landschap en sommige huizen hadden de kleuren van het landschap overgenomen. Er waren huizen die los van de aarde geraakt, andere waren gekanteld. De kleur blauw was – in diverse tinten – vaak te zien.

Het huis, meestal twee of drie verdiepingen, stond helemaal alleen, alsof het huis het op moest nemen tegen de wereld. Overigens waren er niet alleen huizen te zien, maar ook bloemen, planten en landschappen. 

Een huis voor de ziel

De titel van de tentoonstelling was “Een huis voor de ziel’. De maker van de werken, Tom Schenk, gaf graag nadere toelichting op zijn werk. Het gaat om de spirit, de geest, de ziel, zegt hij. Die benadert hij via het huis. Na circa 150 keer zo’n huis geschilderd te hebben, stelde hij vast dat het telkens een zelfportret was van dat moment.

“De sfeer en de kleur verandert. De ziel gaat ook door fasen heen en blijft observeren hoe dingen zich voltrekken. Ik schilder ook landschappen, rivierlandschappen vooral. Altijd is het de stilte, de leegte en de ruimte die me boeit. Het is bezielde ruimte.”

Het gaat om zelfbespiegeling. “Ik mediteer vanaf mijn 15e. Maar het gaat een stapje verder dan zelfreflectie. Als je mediteert verdwijnen alle gedachten, verdwijnt het ik. Dat is de reden dat het thema van de ziel me bezighoudt. Daarom zijn ook veel huizen, maar ook bomen, gespiegeld. Het huis / de boom als metafoor van de ziel. Waar voelt de ziel zich thuis?”

Sleutelwerk

Heeft hij een sleutelwerk en zo ja, welk werk is dat? Hij heeft zo’n werk: Das blaue Haus. Er zijn veel blauwe huizen, zoals ik kon zien op de tentoonstelling. “De eerste keer dat ik Das blaue Haus schilderde was in 2014. Daarna volgden Das Blaue Haus II, III, het Blaue Haus am Wasser etc.. Al die blauwe huizen zijn gespiegeld. Het begon in de Münchner Kammerspiele. We deelden de kantine met een Kneipe, die heette ‘Das blaue Haus’. Die naam vond ik heel inspirerend: simpel huis, eenzaam huis, Blue Mood.”    

Decorontwerper

Tom Schenk is een succesvol decorontwerper. Na een korte danscarrière liet hij zich omscholen naar decorontwerper. Hij ontwierp aanvankelijk voor ballet en werkte samen met vooraanstaande choreografen als Jiri Kylian en William Forsythe. Maar kort daarna werkte hij voor alle grote Nederlandse toneelgezelschappen en vervolgens voor verschillende theaters buiten Nederland, waaronder Schaubühne Berlin, Münchner Kammerspiele, Bayrisches Staatsschauspiel München, Volkstheater Wien, Renaissancetheater Berlin en vele andere Europese theater- en operagezelschappen.

Met regisseur Yoshi Oida ontwierp hij een groeiend aantal operaproducties in Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Italië, Tsjechië, Canada, Zweden, Finland en Japan. Zijn recente operabijdragen omvatten Death in Venice (Aldeburgh Festival, Bregenz Festival, Prague National Opera, Opéra National de Lyon en Canadian Opera Company Toronto), Don Giovanni (Parijs).

Waarom werd hij zo vaak gevraagd om mee te werken aan deze producties? Het blijkt niet zozeer te liggen aan het feit dat hij een onvergelijkbare invulling van de decors maakt, maar juist in het goed kunnen samenwerken in een team. “Het is veel mooier om met vier / vijf personen een productie te maken. Iedereen, de regisseur, de lichtontwerper, komt op ieders terrein. Je bent voortdurend als team bezig.” Dit jaar gaat hij nog naar Bordeaux, Tokio en New York.

Wat is zijn ervaring van het kunstleven?

“Het is een heerlijk leven. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik ben heel blij dat ik dit heb gekozen. Ik heb er altijd van kunnen leven.”

Tenslotte, wat is zijn filosofie?

“Het eerste wat ik uitsluit als ik werk is denken. Denken zit alleen maar dwars, werkt tegen. Ik moet het laten gebeuren. Een beroemd regisseur heeft ooit gezegd: ‘Tom leest het stuk, verscheurt het, verbrandt het, vergeet het, en dan begint hij te werken.’ Als ik schilder gaat het om: wat wil de verf, het doek? Als ik te veel in mijn hoofd zit mislukt het werk. Omdat ik niet op tijd weet op te houden. Of niet alert genoeg ben geweest. Het komt op alert zijn aan en afstand nemen om een oordeel te vellen.”

Afbeeldingen: 1) Das blaue Haus 1, 2 -13) andere huizen / landschappen, 14) Tom Schenk  

https://tomschenk.nl/

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0