De wereld van de Haagse kunstenaar, 19 – Lisette Huizenga

In het Atrium van het Haagse stadhuis staat Caleidoscopia, een kruisvormig paviljoen. Als je binnen bent, bevindt je je in een onbeperkte ruimte.  De vloeren gaan de diepte in, de ramen geven uitzicht op interessante doorkijkjes, de meubels in het paviljoen lopen door in de voorstellingen op de muur en zelfs in schilderijen kijk je verder.

Een hallucinerende ervaring. Lisette Huizenga gaf me in haar paviljoen toelichting. ‘Op de Kunstacademie, de Haagse Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst, studeerde ik schilderen. Ik merkte dat ik steeds meer op de computer werkte. Elke dag nam ik mijn laptop mee. Ik wilde voor mezelf bewijzen dat ik digitaal kon schilderen zonder verf.’

Illusoire ruimte  

‘Mijn leraren lieten me begaan. Ze keken met belangstelling toe. Enkelen lieten het aan zich voorbij gaan, voor hen was het te vergezocht. Maar ik werd door niemand tegengehouden.  Een van die docenten was Christie van der Haak, zij stimuleerde mij heel erg. In 2009 studeerde ik af en ik toonde ik inderdaad aan dat je met nieuwe media ook schilderijen kunt maken.

Mijn ‘schilderijen’ zijn fotoprints, waarbij fotografie, schilderkunst en computerbeelden eerst grondig door elkaar geschud  en dan verwerkt worden tot afdrukken in alle mogelijke maten en vormen, soms metershoog en – breed . De bezoeker wordt opgenomen in een wereld van ‘echte‘ en illusoire ruimte , die kalmerend, opwekkend en verruimend kan werken.’

Escher

Als eerste maakte zij een print voor een muur van een hotel in Scheveningen. De volgende stap was het driedimensionale schilderij Caleidoscopia. Het schilderij gaat door in de vloer, in de meubels en de schilderijen in het huis. ‘Als mensen erin lopen worden ze onderdeel van het schilderij.’

Iets van Escher zie je wel terug in het werk. Lisette: ‘Dat hoor ik vaker.  Ik ken Escher al heel mijn leven. Maar op de Kunstacademie was ik niet met Escher bezig. Allebei hebben we een wiskundeknobbel. Het klopt of het klopt niet. Bij mij is dat ook zo. Ik onderzoek de grenzen van de werkelijkheid en de illusie. Daarom maak ik driedimensionaal werk.’

Nieuw Haags Blik

Als je het goed beschouwt is het werk zelfs vierdimensionaal. De vierde dimensie is de tijd. Die komt erbij als het werk de combinatie aangaat met muziek. In dit geval De Vitobrothers. Bij de opening presenteerden zij zich, de twee muzikanten en Lisette met Caleidoscopia als ‘Nieuw Haags Blik’. ‘Niet alleen bij dit project, maar ook bij volgende willen we muziek en beeldende kunst laten samensmelten, door gezamenlijk op te trekken. ‘

Daarnaast wil Huizenga graag door met Caleidoscopia. ‘Caleidoscopia wil liefst zo veel mogelijk mensen ontmoeten.’ Dat ze het werk heeft kunnen realiseren, dankt ze ook aan een sponsor, Imaba, een groot printbedrijf uit Zoetermeer. ‘Zij hebben de wanden en het ‘schilderij’ geproduceerd.’ Als u haar wilt sponsoren voor een nieuw project, komt Lisette graag met u in contact.  

Digitale Sixtijnse Kapel

In 2012 heeft Huizenga, in opdracht van iemand die een artistiek toilet wilde, een Digitale Sixtijnse Kapel gemaakt, waarin de bewoner zich in de Cappella Sistena in het Apostolisch Paleis te Rome kan wanen. Dit werk werd bekroond met de gouden toiletborstel prijs 2012 van het Hoogheemraadschap Delfland. Zie het youtubefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=v3aoz_c-KrY  

http://www.lisettehuizenga.nl/  
http://www.overdekunst.nl/kunstenaars/lisette-huizenga-10.html   
https://bit.ly/2GyhSfs 

 

Circa:
Nee

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0