Jet Willems: “Ik kom heel veel lagen in mezelf tegen.”

Jet Willems maakt abstracte en intuïtieve kleurrijke schilderijen waar veel dynamiek in zit. Het meeste werk is gemaakt met acrylverf, daarnaast maakt ze aquarellen, in kleiner formaat. Onlangs had ze een tentoonstelling in de MLB-galerie met de titel ‘Spheres’.

Ik bezoek haar op de laatste dag van de tentoonstelling waar, vanwege de coronacrisis slechts een bezoeker tegelijk kan komen. De tentoonstelling zou al lang afgelopen zijn, maar omdat bij de start van de crisis alles stilviel, mocht al het werk nog enige weken blijven hangen.

Energie

Hoe kijkt Jet Willems hierop terug? “Als ik me alle reacties weer voor de geest haal, denk ik ‘Wat een cadeau’.  Ik zag hoe mensen mijn werk beleefden. Het bleek mensen te raken. Dan denk ik ‘Zo mooi dat ik dit mag doen’. Mijn zielsenergie zit er in. Mijn schilderijen zijn als het ware uitnodigingen aan de kijker; waar raakt het je, wat roepen de kleuren en de beweging in jou op? En dan zie je dat een ieder een eigen beleving heeft bij de werken. Iedereen zal dat wat “geraakt” wordt in hemzelf anders ervaren. Dat is alleen maar goed.”

Mystieke ervaring

Ze maakt dit abstracte werk sinds 2015. Om precies te zijn sinds maart 2015. Toen overleed haar vader. Jet Willems: “Dat was de trigger. Voorheen maakte ik figuratief werk, maar dat ging niet meer. Ik had een enorme drang alles wat ik voelde op doek te verbeelden. Het begon toen en het is niet meer opgehouden. Ik moest gewoon. In het schilderproces kwam ik heel veel lagen in mezelf tegen.”

Aan de basis van ieder werk ligt een mystieke, spirituele innerlijke ervaring of thematiek. “Het kan een tekst zijn, het kan ook beeld zijn of muziek. Ik ben wel met de grote dingen van het leven bezig. Wat is de betekenis van alles? Is er leven na de dood?” Ze blijkt gedoopt te zijn vroeger, in de katholieke kerk, niet zo gek als je geboorteplaats Hoorn is. “Als vijfjarig meisje was ik gefascineerd door de verhalen van het nieuwe testament en de rituelen van de kerkdienst. Naarmate ik ouder werd ben ik mij meer gaan verdiepen in andere religies en ontwikkelde ik mijn spiritualiteit.”

Missie

Ze leest van alles. “Heel divers. Ik ben niet op zoek naar dé waarheid wel naar kennis. Ik lees allerlei boeken en teksten, van spirituele en esoterische werken tot literatuur en romans. Daaruit pak ik de dingen die mij raken en aan het denken zetten.”

Ze kan niet anders dan creëren, zegt ze. “Dat is mijn missie in het leven. Ik moet dingen verbeelden en het vervolgens de buitenwereld in sturen. Met mijn schilderijen wil ik emoties bij de kijker oproepen, de energie die erin zit zal de kijker herkennen en ervaren. Alle werken hebben een titel. Soms zet de titel al iets in gang. Kunst kan blijdschap opwekken, troost geven, ook fricties aan de orde stellen. Belangrijk is dat het werk spanning oproept.”

Sleutelwerk

Heeft ze een sleutelwerk, en zo ja welk werk is dat? Ze blijkt zelfs twee sleutelwerken te hebben, die beide op de expositie hangen. We lopen er naar toe. Het eerste werk heet ‘Break on through the other side’ uit 2018. Ik zie sterk cirkelende bewegingen in de kleuren blauw paars en roze, rechtsboven is het zwart, linksboven wordt het lichter. De beweging lijkt wel op die van een windhoos.

Willems: “Een maand ervoor was ik begonnen met mediteren, met een vriendin. Ik stond daar voorheen wat afwijzend tegenover, maar ik dacht laat ik het eens een keer proberen. Het bleek een ervaring te zijn die mijn creatieve proces aanwakkerde. Het daalde langzaam in. Ik kwam in lagen bij mezelf waar ik nooit geweest was. Toen het werk af was, heb ik het een paar dagen laten staan. Toen drong het tot me door: ‘dat is ‘t, dat is wat ik voel, wat ik ervaar’. Meditatie bleek voor mij belangrijk te zijn om te ervaren wat er op dat moment speelt, en wat ik erover wil vertellen en wat ‘gezien’ wil worden. Het werk bleek ook een doorbraak qua techniek en kleurgebruik. Ik gebruikte meer kleuren, terwijl ik daarvoor een beperkt palet had van zwart, wit, blauw en zandkleur.”

Natives

Het tweede sleutelwerk heet ‘The holy land is everywhere’, uit 2019. Je ziet een gloedvolle desolate verweerde aarde, de kleuren verkondigen de zonsondergang aan. Het werk bestaat, zoals al haar werk, uit vele lagen. “Ik schilder (vaak) transparante lagen over elkaar, zo ontstaan laag over laag, net als bij een parel, mijn werken. Als kind was ik erg geïnteresseerd in de Natives, die fascinatie is niet verdwenen. Integendeel. Toen ik dit doek af had, dacht ik ‘Dit ken ik. Dit is het “oude” landschap dat ik mij herinner. Het is de energie van de Natives. Kort daarna kwam ik een gedicht tegen van Black Elk, een stamoudste, geestelijk leidsman van de Lakota’s. Toen ik dat gedicht, gebed las, dacht ik ‘Dit gedicht heb ik verbeeld op mijn doek’.“

In een ander eerder werk dat hier bij past heeft ze een ‘Talking Stick’ van de Natives verbeeld, ‘See Me, Hear Me, Feel Me’ heet het. “Als de natives / indianen bij elkaar zitten, in een kring, heeft degene die aan het woord is de stok. Er worden oude verhalen verteld waar allen naar luisteren. De stok is mooi versierd. De stok kan doorgegeven worden. Wat een wijsheid bezit zo’n stok!”

Opleiding

Hoe lang is Jet Willems kunstenaar? ‘Sinds het moment dat ik een potlood kon vasthouden.” Geboren in Hoorn en verhuisd naar Hengelo ging ze op haar 17e naar de Academie St. Joost in Breda. “Daar heb ik twee jaar gezeten. Ik kon die vrije structuur niet aan. Ik was veel te jong.” Wel bleef ze schilderen en tekenen en deed ze later de LOI-opleiding Illustratie. Ze maakte figuratief werk, vrij werk en werk in opdracht.

In Amsterdam was ze in de jaren 2006 – 2014 manager in de kinderopvang, maar daar liep ze op stuk. Maar niet veel later, maart 2015, zoals we zagen, beleefde ze toch haar doorbraak. Ondertussen is ze weer terug verhuisd naar de kop van Noord-Holland, in Zwaag, vlakbij Hoorn.

De Gouden Eeuw

Wat is haar ervaring met het kunstleven? “Ik heb meegedaan aan een aantal groepsexposities met mijn figuratieve werk. Afgelopen september deed ik mee aan een kunstproject in Zwaag, ‘Wat betekent de Gouden Eeuw voor jou?’. 16 kunstenaars uit Hoorn en omgeving deden eraan mee. De Gouden Eeuw was niet voor iedereen een gouden eeuw. Wat het eerst bovenkomt is: VOC, handel, scheepvaart. Ik heb een schilderij gemaakt gesitueerd op de Banda-eilanden. Dat verhaal wordt minder vaak verteld.” Ze laat me het schilderij op haar telefoontje zien. Het is inmiddels verkocht. Het is een schilderij met twee tegengestelde kleuren, smaragdgroen onder en zandkleurig geel boven en een wervelstorm in turbulente kleuren. “De Banda-eilanders werden uitgemoord door de kolonisatoren. 70 stamhoofden werden onthoofd. Op dit schilderij gebruikte ik kleuren die ik associeer met Indië; geel en groen, smaragd groen om een intens effect te krijgen.”

Deze expositie ‘Spheres’ is haar eerste solo-expositie.

Inner child

Tot slot heeft ze een filosofisch slotwoord? Dat heeft ze. Ze citeert de musicus, auteur en computerartiest Stephen Nachmanovitsch. “The most potent muse of all is your inner child.” Jet Willems: “Het kind staat open voor alles. Is onbevangen, instaat tot verwondering, vol vertrouwen, speelt, ontdekt en heeft plezier. Als ik die staat van zijn bereik tijdens het schilderen, komt er blijdschap en dankbaarheid naar boven. ‘Wat is het leven mooi’, ‘Wat is de wereld mooi!’

Afbeeldingen

1) Each soul must meet the morning sun, 2) Loneliness, 3) aquarel 1, 4) aquarel 2, 5) aquarel 3, 6) The Holy land is everywhere, 7) See me feel me hear me, 8) Break on through to the other side, 9) Jet Willems, 10) Banda Besar, 11) It is your light hat lights the worlds, 12) Mundus imaginales, 13) Ohm, 14) Silentio Mystici 1  

https://jetwillemsart.com/

https://bit.ly/3f8zMHb

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0