#kunstenaars voor Forbo: Mae Engelgeer

Vergeten weeftechnieken en ambachtelijk werk, daar houdt Mae Engelgeer van. Mae is een rijzende ster in de textielwereld. In 2013 richtte ze haar eigen studio op, waar ze dekens, theedoeken, beddengoed, tapijten en ander textiel ontwerpt. Geïnspireerd door haar eigen leefomgeving, maar ook Japanse ontwerpen en architectuur. Voor Forbo leidde dat tot een stoer, minimalistisch ontwerp.

Mae werkt in een zonovergoten studio aan het Zeeburgerpad in Amsterdam. Vanwege de akoestiek (betonnen vloer) gaan we buiten aan het water zitten. Tot enkele jaren geleden was Mae vooral actief als freelancer in the modewereld. Na het afronden van een masteropleiding Textielontwerp aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en het krijgen van een kindje, besloot ze de knoop door te hakken. “Ik wilde mijn eigen ding doen, vanuit een eigen gevoel creëren. Dat is nog steeds de drijfveer.” Mae begon een eigen studio en zette een eigen reeks aan textielproducten op. Nooit helemaal gericht op het maken van een carrière, lijkt ze het nu helemaal te gaan maken.

Samen sterk

In die beginjaren presenteerde Mae haar werk samen met een groep bevriende ontwerpers op de Salone del Mobile in Milaan, de belangrijkste beurs op gebied van design. Inmiddels heeft ze er twee soloshows gehad, maar de kracht van samenwerking is ze niet vergeten. “Je helpt elkaar als ontwerpers. Ik voelde meer onderlinge concurrentie in de modewereld. Wellicht komt het omdat men in de designwereld erg ruimdenkend is, en elkaar meer kan waarderen om de producten die gemaakt worden. Ontwerpers hebben veel contact met elkaar en respect voor elkaars werk.”

Dat is niet het enige verschil met de modewereld. Mae merkt dat haar werk minder aan seizoenen en trends onderhevig is. “Niet elk jaar een nieuwe dekencollectie die de oude vervangt. Als je een goed designproduct maakt, is het minder aan tijd onderhevig.” Mae gaat niet op zoek naar trends, ze incorporeert ze liever op ongedwongen wijze in haar werk. “Natuurlijk zijn er wel trends ten aanzien van kleur, bijvoorbeeld. Maar producten lopen gelukkig langer door dan in de mode, waar het ook veel moeilijker is om je merk gesetteld te krijgen.”

Veelzijdig materiaal

Mae ontwierp onder andere een eigen handdoekenlijn en tekende voor het ontwerp van een beddengoedcollectie voor Auping. Daarnaast werkt ze aan kleden, meubelstoffering en opdrachten voor custom-made textiel. Ondanks dat haar studio groeiende is, houdt Mae graag de controle op alle aspecten van het proces. “Voor mijn gevoel blijf ik gewoon ontwerper, maar toch is het best gek dat je naam opeens een merk wordt. Daarbij benadruk ik dat het in Nederland gemaakt, geweven, geproduceerd en ontworpen is. Eigenlijk doe ik dat nog te weinig, maar het is wel belangrijk om dat steeds meer te vertellen. Het staat ook voor de exclusiviteit van mijn producten.”

Toen Forbo haar vroeg om een vloer te ontwerpen, hoefde Mae daar niet lang over na te denken. “Ik word meteen enthousiast van een project als het past in mijn ontwikkeling. Tapijten en vloeren zijn een hele nieuwe wereld voor mij.” Allereerst wilde ze het materiaal – Flotex – zien en voelen. Het viel haar meteen op dat Flotex erg zacht aanvoelde. “Het komt dicht bij textiel, maar ik kende het materiaal nog niet. Marmoleum was ook leuk geweest om te doen, maar dit was een uitdaging. Het is materiaal met veel mogelijkheden.”

Stoer en zacht

De inspiratie voor haar Flotex-ontwerp komt van ver, het resultaat van een bezoek aan Japan. Ze liet zich daar inspireren door de details, het kleurgebruik, de materialen en de minimalistische insteek. Het vormde de basis voor haar meest recente soloshow in Milaan. Maar naast Japan kan Mae nog wel meer invloeden noemen. Architectuur bijvoorbeeld. En verder vind ze het inspirerend om te zien hoe andere ontwerpers blijven door ontwikkelen en met bijzondere materialen werken. Toch blijft inspiratie voor haar vooral een gevoelsmatige kwestie. “Ik pik dingen veel meer op in het dagelijkse leven; een detail dat ik opmerk en dat vervolgens ‘klopt’ met hetgeen waarmee ik bezig ben.”

Haar Flotex-ontwerp borduurt voort op al die inspiratiebronnen. “Ik begin altijd met schetsen, en zet dat in de computer. Om een 3D-effect te bereiken, zijn de lijnen in mijn ontwerp opgebouwd uit drie kleuren. Het zijn ingrediënten die ik veel gebruik, vooral de kleur roze.” Mae geeft haar ontwerpen vaak een naam zonder letterlijke betekenis, die desondanks toch een bepaald gevoel uitdrukt. Haar Flotex-ontwerp doopte ze ‘Still’: “sophisticated, stoer, grafisch maar ook met een zekere zachtheid”.

Groei in eigen handen

Mae is heel bewust bezig met haar verdere ontwikkeling en de groei van haar studio. Ze heeft er veel contact over met collega’s en besteedt veel aandacht aan sociale media, die ze voornamelijk zelf blijft doen: “Ik zie iets en maak een foto, die dan snel gedeeld kan worden. Door het zelf te blijven doen, blijft het puur en eigen, is het mijn inspiratie.”

Ze doet niets meer waar haar naam niet aan verbonden is en accepteert vooral aansprekende opdrachten: “Met nieuwe bedrijven of opdrachten kan ik snel schakelen. Zoals het restaurant van Sergio Herman in Cadzand, waarvoor we panelen aan het weven zijn.” Ze is heel enthousiast over de samenwerking met Forbo omdat haar ontwerpen voor Flotex zo goed passen bij haar eigen lijn van ontwikkeling. “Ik zal het dan ook promoten waar mogelijk, het voelt eigen.”

Citaten

“Voor mijn gevoel blijf ik gewoon ontwerper, maar toch is het best gek dat je naam opeens een merk wordt. Daarbij benadruk ik dat het in Nederland gemaakt, geweven, geproduceerd en ontworpen is.”

“Het komt dicht bij textiel, maar ik kende het materiaal nog niet. Marmoleum was ook leuk geweest om te doen, maar dit was een uitdaging. Het is materiaal met veel mogelijkheden.”

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0