#kunstenaars voor Forbo: Rop van Mierlo

Rop van Mierlo is ontwerper en illustrator. Het boek Wilde Dieren vormde zijn doorbraak, maar Rop houdt zich bezig met veel verschillende projecten. Tekenen en illustreren vormen daarin de rode draad. Van scheidslijnen tussen disciplines trekt hij zich niet te veel aan. Reden voor Forbo om Rop uit te nodigen om een eigen Flotex-patroon te ontwerpen.

“Opeens hoorde ik dat ik grafisch ontwerp kon combineren met illustraties, en zelf een eigen aanpak kon ontwikkelen. Ik was verkocht.”

“Ik vond het heel inspirerend om iets voor op een vloer te doen, en heb er veel tijd in gestoken. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer ideeën je krijgt voor andere toepassingen.”

Het gesprek met Rop van Mierlo vindt plaats in zijn stille bijna contemplatieve studio in de Balistraat in de Amsterdamse Indische buurt. De studio ademt de sfeer van een huiskamer en Rop zet een kopje thee om het Forbo project toe te lichten en zijn inspiratie uit de doeken te doen.

Rop begon zijn carrière naar eigen zeggen met een valse start. Hij bezocht de Kunstacademie in Rotterdam, maar kwam via zijn toenmalige huisgenoten in contact met de Eindhovense Design Academy. Daar voelde hij zich veel vrijer: “Opeens hoorde ik dat ik grafisch ontwerp kon combineren met illustraties, en zelf een eigen aanpak kon ontwikkelen. Ik was verkocht.”

Voorbij grenzen

Dat vervagen van scheidslijnen trekt Rop wel. “De ene keer word ik kunstenaar, de andere keer ontwerper of illustrator genoemd. Mijn ‘inhoud’ kan op verschillende manieren toegepast worden, vaak door mensen die naar mij toe komen en die de beelden ergens voor willen gebruiken.” Rop maakt geen opzichzelfstaande werken die je op een sokkel kunt zetten. Zijn illustraties dragen bij aan filmpjes, boeken en andere producten. “Mijn ideeën zijn vrijwel altijd terug te voeren op tekenen of schilderen”, stelt hij. Mensen die op het grensvlak opereren tussen design en kunst vormen een belangrijke inspiratiebron voor Rop. “Ik heb stage gelopen bij Mike Mills. Hij maakt boekjes en films, en ook prints voor op kleding. Op het moment is hij regisseur van arthouse films, die hij zelf filmt en waar hij zelf de scenario’s voor schrijft.”

Beestenboel

Op het scherm van zijn computer is Rop bezig met een videoclip. Hij werkt vanuit een door hemzelf bedachte animatietechniek. “Eerst schilder ik op een vel nat papier, waarop ik een nieuw vel leg. De kleuren lopen door elkaar heen, en als ik dan de vellen één voor één afpel, krijg ik een amorfe mengeling van alle beelden.” Hij gebruikte een vergelijkbare, klassieke nat-in-nat techniek voor zijn boek Wilde Dieren, gevuld met kleurrijke, aquarelle afbeeldingen van dieren. Het boek was een enorm success: tienduizend verkochte exemplaren (in drie talen) en winnaar van een Dutch Design Award in 2011. Voor Rop was de drijfveer achter het boek niet zozeer de dieren, maar de werkmethode. “Ondanks het ‘aaibare’ in de afbeeldingen, is er een zekere afstand tussen mij als maker en de kijker”, stelt hij. “Dat komt door het oncontroleerbare van mijn techniek. Het uitgangspunt was dat ik zo weinig mogelijk controle had over het schilderwerk.”

Inmiddels is er een tweede Wilde Dieren-boek verschenen: Some Logic. “Een titel die je niet noodzakelijk kunt begrijpen maar een boek dat wel intuïtief wel goed aanvoelt. Met die titel wil ik dat mensen gaan nadenken, gaan zoeken naar iets in het boek dat er eigenlijk niet inzit”, vertelt hij. “De woorden ‘logica’ en ‘dieren’ passen normaliter niet bij elkaar. Juist de combinatie vond ik wel leuk. Dieren gaan immers juist af op hun intuïtie.”

Keuzes

Naast Wilde Dieren en ander illustratiewerk, geeft Rop ook workshops in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Soms voor volwassenen, meestal voor kinderen. “Zo’n workshop met kinderen is heel leuk omdat ze zo spontaan zijn, ze pikken dingen heel snel op.” Daarnaast is hij druk in de weer met zijn ontwerp voor Forbo. Rop hoorde  goede dingen over Forbo via ontwerper Lex Pot die zelf voor dat bedrijf een project deed. Nu mag hij zelf aan de slag. Hij benadrukt dat het een uniek project is: het is de eerste keer dat hij een opdracht op deze schaal doet voor een bedrijf. Meestal werkt hij met brochures, boeken of kledingstukken. Een ontwerp voor een Flotex-patroon is toch een ander verhaal, een ander medium dan hij gewend is. “Ik vond het heel inspirerend om iets voor op een vloer te doen, en heb er veel tijd in gestoken. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer ideeën je krijgt voor andere toepassingen.”

Het materiaal was even wennen, maar dat maakte het voor Rop juist spannend. “Flotex is een vloer met hele korte haartjes, waarop iedere afbeelding is te printen die je maar wil. Normaal gesproken ben ik heel lang bezig om het ideale materiaal te vinden waarop ik mijn werk kan reproduceren. Ik zag het dan ook vooral als uitdaging om gevoel in te brengen in het materiaal.” Na enkele maanden werk is Rop er nog steeds niet helemaal uit welk patroon het gaat worden. Hij laat er twee zien. De eerste versie heeft hij bewerkt omdat hij na het printen “een schildering op een vloer geprint bleef zien.” Ook laat hij de daarna met Photoshop bewerkte variant zien waarbij hij met een extra ontwerp-laag meer afstand tussen hem als maker en de geprinte vloer heeft gecreëerd. “In mijn visie zouden de afbeelding en het materiaal idealiter één moeten worden. Ik kies uiteindelijk welke het gaat worden en ben bijna geneigd om voor de meest commercieel aantrekkelijke variant te kiezen.” 

 

 

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0