Verkeersbrug over de river de Linge

Horizontal tabs

Beschrijving

Inleiding

VERKEERSBRUG over de river de Linge, tussen de kernen Buurmalsen en Geldermalsen. De brug is in 1941 in gebruik genomen en ontworpen in opdracht van Rijkswaterstaat. De brug is van het type boogbrug, waarbij het brugdek en de boogconstructie uit beton zijn vervaardigd. De brug vertoont wat type en vorm betreft verwantschap met de bruggen over het Twenthekanaal uit de jaren 1930-1932, zoals de brug bij Almen (gemeente Gorssel). De betonnen brug verving een kleine ophaalbrug, die in 1849 werd gebouwd, toen de Rijksstraatweg tussen Waardenbrug en Culemborg werd aangelegd. Toen in het eerste kwart van de twintigste eeuw het verkeer toenam, voldeed deze brug niet meer. Al in 1922 verzocht de gemeente daarom bij het Ministerie van Waterstaat om vervanging van de brug. De nieuwe brug kwam er pas in 1941, en zorgde voor een sterke verbetering van de verbinding tussen de dorpen aan beide zijden van de Linge. De brug overspant de rivier in een schuine hoek, en sluit in het zuiden aan op de Rijksstraatweg, en in het noorden op de Lingedijk, vlak voordat deze dijk een bocht maakt. Het gebied heeft een landelijk karakter met ten noorden meer verspreide bebouwing met boerderijen en landhuizen aan de dijk en ten zuiden de verdichte bebouwing van de kern van Geldermalsen. De brug bevindt zich vrijwel volledig in oorspronkelijke staat.

Omschrijving

Betonnen VERKEERSBRUG van het type boogbrug met laaggelegen rijvloer. De constructie bestaat uit een brugdek, een boogconstructie waaraan dit brugdek hangt en betonnen dragers onder het brugdek. De brug heeft geen landhoofden, maar sluit aan beide uiteinden tegen een talud aan. De hoofddraagconstructie bestaat uit 2 betonnen boogribben, met vertikale stalen hangers waaraan het brugdek hangt. De twee ribben zijn door betonnen balken in ruitenverband aan elkaar gekoppeld. Het brugdek wordt aan de onderzijde ondersteund door twee betonnen kolommen aan weerszijden onder de aansluiting van de betonnen boogspanten. Deze kolommen staan op het winterbed en hebben een iets taps toelopende vorm, beëindigd door stalen opleggers. Hierop liggen dwarsbalken waarop het brugdek rust. Ook iets hoger op het talud wordt het rijdek gedragen door kolommen. Het brugdek is ingedeeld in een rijvloer tussen de boogribben en voetgangers/fietsstroken aan weerszijden. Het rijdek en voetgangersdek is tussen de betonnen spanten gescheiden door een lage stalen buisbalustrade. Aan weerszijden is de brug eveneens afgesloten door stalen balustrades, horizontale buizen, verbonden door vertikale platte stijlen, met een aan de onderzijde afgeronde vorm aansluitend tegen zijkant rijdek.

Waardering

VERKEERSBRUG over de Linge tussen Geldermalsen en Buurmalsen, voltooid in 1941

- Van architectuurhistorische waarde als gaaf en goed voorbeeld van een verkeersbrug uit het begin van de jaren veertig, die de verbinding vormt over een rivier. De brug is uitgevoerd in beton en gedeeltelijk in staal, en bezit een laaggelegen vloer. De brug is wat type betreft verwant aan de bruggen over het Twenthekanaal uit de jaren dertig en daarmee typerend voor een type rivieroverspanning van Rijkswaterstaat uit deze tijd.

- Van stedenbouwkundige waarde als structurerend en kenmerkend onderdeel van het historisch gegroeide rivierenlandschap, waar de brug een opvallend en sterk beeldbepalend element vormt.

- Van cultuurhistorische waarde vanwege de bestemming van het object dat verbonden is met een infrastructurele ontwikkeling en een materiaal-technische ontwikkeling. De brug is gebouwd in verband met de toename van het verkeer in de periode tussen de twee wereldoorlogen, en was van groot infrastructureel belang voor de streek. De brug laat voorts een stadium zien in de technische en typologische ontwikkeling van de rivierbrug.

Adres

Rijksstraatweg bij 1
4197 BA Buurmalsen

Openingstijden

Website

Facilities

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0