Nieuwe serie ‘Picasso grids’ staat centraal in presentatie ABN AMRO Kunstprijs winnaar Marijn van Kreij

In het veelzijdige oeuvre van Marijn van Kreij, dat bestaat uit tekeningen en schilderingen op papier, collages, objecten, video’s en ruimtelijke installaties, speelt het kopieerproces een centrale rol. Van Kreij verhoudt zich zowel tot het werk van kunstenaars uit het verleden – de erfenis van het modernisme in het bijzonder – als tot de muziek- en beeldcultuur in brede zin.

Reflecterend op ideeën rond herhaling en autonomie vormt zijn werk vaak een reactie op bestaande kunstwerken of gaat hij samenwerkingen aan met andere kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en muzikanten. De tentoonstelling Reclining Nude with a Man Playing the Guitar is opgebouwd rond een nieuwe serie ‘Picasso grids’, monumentale schilderingen op papier, waarvoor zorgvuldig gekozen details uit late schilderijen van Picasso het uitgangspunt vormen.

Go Folks, Go

Van Kreij kopieert de fragmenten nauwgezet, in rijen naast en onder elkaar, tot een repetitief patroon. Grafische beelden die niet direct herkenbaar zijn en vragen oproepen over de betekenis van het kopiëren zelf. Het detail blijft hetzelfde maar is toch voortdurend verschillend. Het maakt de herhaling, die het midden houdt tussen obsessief en meditatief, invoelbaar. 

In de tentoonstelling blijken de geschilderde details allemaal gebaseerd op fragmenten uit Picasso’s atelier. Van Kreij thematiseert hiermee de studio, als een plek voor een kunstenaar om zich af te zonderen en zich van daaruit opnieuw tot de wereld te richten. Hij zoomt bijvoorbeeld in op een raampartij en brengt zo al schilderend een binnen- en buitenwereld samen.

Een diverse selectie aan krukjes, van Rietveld tot Ikea, in de loop der tijd verzameld door de kunstenaar, staat her en der verspreid door de ruimte en roep de sfeer van een ateliersituatie op. Van Kreij wil de bezoekers actief bij de tentoonstelling betrekken en nodigt hen uit het nummer Go Folks, Go van Bonnie ‘Prince’ Billy and the Cairo Gang af te spelen en daarmee opnieuw, met andere ogen, naar de werken te kijken.

Vraag naar de toeschouwer

Wat begint als een poetisch liefdesliedje, vol speelse omkeringen, eindigt met de aansporing: ‘go folks, go forth, trust your brain, trust your body’. Zonder duidelijke antwoorden te formuleren laat Marijn van Kreij ons nadenken over persoonlijke ontwikkeling en stelt hij bijna terloops ons westerse vooruitgangsdenken ter discussie. Juist doordat de ‘grids’ iedere vorm van ontwikkeling lijken te ontkennen, legt hij de vraag bij de toeschouwer: ‘Wat stellen wij ons vandaag de dag  eigenlijk voor bij vooruitgang?’   

Marijn van Kreij (1978, Middelrode) studeerde aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda (1999-2003) en aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2005-06). Zijn werk is te zien geweest in onder meer het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (2008), De Hallen Haarlem (2011) en AND/OR, Londen (2013), en bevindt zich in belangrijke collecties, zoals van het Stedelijk Museum Amsterdam, het Centraal Museum Utrecht en het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Zesde winnaar

De ABN AMRO Kunstprijs richt zich op het stimuleren van talent in Nederland. De kwaliteit en eigenheid van het werk zijn leidende criteria. De winnaar krijgt een tentoonstelling in de Hermitage Amsterdam met een bijgaande publicatie en een geldbedrag van 10.000 euro. Tevens wordt werk van hem of haar aangekocht voor de ABN AMRO kunstcollectie. De ABN AMRO Kunstprijs werd in vijf voorgaande edities uitgereikt aan: Fahrettin Örenli (2004), Eylem Aladogan (2005), Ryan Gander (2006), Melissa Gordon (2007) en Melvin Moti (2015).

De jury van de ABN AMRO Kunstprijs 2016 bestond uit Lex ter Braak (directeur Jan van Eyck Academie Maastricht), Danila Cahen (curator ABN AMRO kunstcollectie), Bart Rutten (Hoofd Collecties Stedelijk Museum Amsterdam), Berend Strik ( beeldend kunstenaar) en Silvia Zonneveld ( Managing Director ABN AMRO MeesPierson/Private Wealth Management).

Afbeeldingen: 1) Untitled (Picasso, Jacqueline in Studio, 1956), 2016. Gouache en potlood op papier.  Fotografie Peter Cox , 2) Untitled (Picasso, The Studio, 1955), 2016. Gouache en potlood op papier.  Fotografie Nick Ash, 3) Untitled (Picasso, The Studio, 1956), 2013-16. Gouache en potlood op papier. Fotografie Nick Ash 

http://bit.ly/2enKVIK

Datum:
24 november 2016 / 28 mei 2017
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0