David LaChapelle in Groninger Museum

Het Groninger Museum presenteert met trots een grote museale expositie van de Amerikaanse kunstenaar David LaChapelle. De eerste solotentoonstelling van LaChapelle in Nederland bevat ruim 70 belangrijke werken die verschillende genres uit het indrukwekkende oeuvre van de kunstenaar belichten, van portretten tot stillevens en landschappen.

Het Groninger Museum introduceert ook LaChapelles nieuwste serie New World, waarin hij het onfotografeerbare probeert te fotograferen in een dramatische zoektocht naar het paradijs.

De pers over LaChapelle

‘Van alle fotografen die surrealistische beelden maken… heeft LaChapelle de potentie om de Magritte van het genre te worden.’ - Richard Avedon in de NY Times (1997)

‘LaChapelle mengt spiritualiteit en sensualiteit, vangt de emoties van Michelangelo’s Renaissance in figuratieve installaties, gepolijst met gepatineerde kleuren.’ - Corriere Della Sera (2017)

 ‘LaChapelles buitengewoon perfectionistische aandacht voor detail veranderde de omvang en reikwijdte van wat een foto kan zijn; hij verhief het tot een kunstvorm die sindsdien eindeloos is nagebootst.’ - The Guardian (2017)

LaChapelle beïnvloedt zonder twijfel het werk van een nieuwe generatie… op dezelfde manier als Dhr. Avedon baanbrekend was voor veel dat vandaag de dag als normaal gezien wordt.’ - The New York Times (1997)

Archetypische symbolen

David LaChapelle (Hartford, Connecticut, 1963) begon zijn carrière met exposeren in galeries in New York. In 1984 werd hij door Andy Warhol gevraagd om foto's maken voor zijn tijdschrift Interview. Met zijn vernieuwende aanpak maakte de kunstenaar naam als een van de meest invloedrijke levende fotografen ter wereld. Zijn opvallende portretten, toneel- en filmwerk waarin rollen weggelegd zijn voor beroemdheden en cultuur, zijn uitgegroeid tot archetypische symbolen van het Amerika van de 21ste eeuw.

Sixtijnse Kapel

Een van de pronkstukken van de monumentale tentoonstelling Good News For Modern Man is de serie The Deluge, die voor LaChapelle het begin markeerde van een persoonlijke renaissance. Geïnspireerd door een bezoek aan de Sixtijnse Kapel in 2006 ging de kunstenaar zich, in plaats van op werken in opdracht, weer richten op het overbrengen van zijn eigen intuïtieve visie. Het gelijknamige (zeven meter brede) titelstuk van de serie The Deluge brengt Michelangelo’s werk tot leven in de moderne tijd.

Een ander hoogtepunt van de tentoonstelling is Earth Laughs in Flowers (2008-2011): een serie waarin het traditionele thema van vanitas in verband wordt gebracht met de huidige consumptiemaatschappij. De series Gas Stations en Land Scape (2013) onderzoeken het negatieve verband tussen industrie en natuur.

New World

Ook te zien is LaChapelles nieuwste serie New World (2006-2017), waarin de kunstenaar terugkeert naar zijn unieke analoge fotografische proces. The New Yorker omschrijft dit nieuwe oeuvre als volgt: “een weg banend richting het utopische, de meer verachtelijke ijdelheden opgevend voor iets door en door heiligs.”

http://www.groningermuseum.nl/

Datum:
21 april 2018 / 28 oktober 2018
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0